computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

مقايسه اندرويد و اي او اس

 

يادمان باشد هميشه براي مقايسه دو سيستم عامل ابتدا بايد هسته ي آن هارو مقايسه كرد .سپس پوسته سيستم عامل و در اخر خودبرنامه ها مورد مقايسه قراد ميگيرند
هسته ios همان سبك شده داروين سيستم عامل مكينتاش است،و هسته اندرويد هم همان لينوكس كرنل معروف است.
و اما مهمترين اختلاف اين دو سيستم عامل دقيقا در همينجاست سيستم عامل ابذار هاي موبايل مانند هرسيستم عامل ديگر وظيفه ي مديريت درخواست هاي برنامه ها و درخواست هاي كاربر و هماهنگ سازي اختصاص منابع سخت افزاري را دارد
در ios برنامه ها به صورت بومي native اجرا ميشود اما در اندرويد برنامه ها در بستر نرم افزاري fremework به اجرادر مياورد .
حالا در انيجا ما ميگيم كه چه تفاوتي دارد برنامه ها دربستر نرم افزاري fremework اجرا شود ويا به صورت native باشند ،
اجراي برنامه ها بصورت native ميزان مصرف سخت افزار ما را بالا ميبرد و شايد عمر كمتر باطري اندرويد نسبت به ios ب همين دليل است .
و ios ر سخت افزار هاي ضعيفتر سرعت بالاتري دارد
ودر مجموع اگر بخواهيم جمع بندي كنيم ios در زمينه ي به كارگيري و مديريت منابع سخت افزار وبهينه بودن در مصرف انرژي
برنده ي اين مقايسه است

_ اما از لحاظ رابطه كاربري يا همان GUl چطور ؟
در اين زمينه نه حتي هر دوسيستم عامل خوب هستند بلكه در مواردي از روي يكديگر كپي هم كرده ند !
اندرويد براي كاربرانش گزينه هاي بيشتري رو فراهم ميكند ك كاربران حرفه اي اين را بيشتر ميپسندند ،
در نقطه مقابل ios رابطه ي كاربري زيبا ، ساده و پر كاربرد دارد اما رابطه ي كاربري اندرويد مخصوصا براي تبلت ها مجهز تر و بهتر است
و در اينجا است كه مقايسه اين دو برنده مطلق ندارد،

مقايسه اندرويد و اي او اس

 

جالب است بدانيد كه اپل از ابتداي شروع بكار سيستم عامل ios تاكنون ۹ نسخه از سيستم عامل خودش رو ارائيه داده و اين درصورتي است كه سيستم عامل اندرويد از بتداي شروع بكار اين سيستم عامل سال ۲۰۰۸تا كنون ۱۹ نسخه ي اندرويد رو به بازار ارئه داده.
يعني بطور ميانگين ios درسال ۱ ورژن و براي اندرويد ۳ ورژن در سال ميباشد و اين مبني بر اين است ك ميتوان گفت كابران اندرويد ميتوانند با توجه به سليقه اي ك دارن حق انتخاب داشته باشد ،
اما كاربران ios مجبور و محدود به استفاده از همان يه نسخه آخري ك ارائه ميباشند
و اما در زمينه اپليكيشن هاي اين دو os رقابت تنگاتنگي دارن به اين صورت است كه ios حدود ۸۵۰۰۰۰ تا اپليكيشن دارد و اندرويد حدود ۱ ميليون اپليكيشن
و نكنه قبل تأمل اين است كه در اندرويد بيشتر اپليكيشن ها بطور رايگان هستند ، در صورتي ك در ios بيشتر اپليكيشن ها پولي است

_ اما اگر بخواهيم در مورد سرعت پردازش صحبت كنيم به اين گونه است كه سرعت os نسبتا بالاتر است البته اخرين ورژن اندرويد يعني kitkat نيز از سرعت پردازنده ي بسيار بالايي برخوردار است و امكانات ديگيري هم
مانند NFC است كه اندرويد دراختيار كاربرانش قرار ميدهد كه ios اين را ندارد
از لحاظ رزوليشن صفحه نيز ios بالاتر از اندرويد است اما امكان شخصي سازي و تغيير home screen وجود ندارد در صورتي در اندروييد اين امكان وجود ندارد


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۲۹:۰۸ توسط:computerhiphop موضوع:

۱۲ دليلي براي بهتر بودن لينوكس نسبت به ويندوز ۱۰

 

۶٫ امنيت
هيچ سيستم عاملي نمي تواند ادعا كند كه كاملا امن است و خطري ندارد ولي ويندوز يك هدف بزرگ براي توسعه دهندگان ويروس ها و بدافزارها است. كه شما در آن مجبور مي شويد از يكي از نرم افزار هاي آنتي ويروس استفاده نماييد.
ولي در لينوكس شما تنها بايد مطمئن شويد كه از منابع معتبري نرم افزار هاي خود را دريافت مي كنيد.
لينوكس به خاطر طبيعتش فقط امن تر از ويندوز است.
۷٫ عملكرد
لينوكس از نظر عملكرد و سرعت قوي تر است اين براي نحوه ي نوشته شدن اين سيستم عامل است. شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه با سيتم خود كار كنيد ولي نياز كامل نداشته باشيد كه از تمام پردازش سيستمتو استفاده كنيد.
۸٫ حريم خصوصي
يكي از چيزهايي كه خيلي اهميت دارد بحث حريم خصوصي مي باشد خيلي ها معتقد هستند كه ماكروسافت كار جديدي نسبت به گوگل و آمازون ويا فيس بوك تو اين زمينه انجام نداده است به عنوان مثال، سيستم كنترل صداي جديد Cortana در مورد نحوه صحبت كردن شما و نحوه صحبت كردن با آن، با ارسال اطلاعات استفاده به مايكروسافت، ياد مي گيرد. آنها مي توانند از اين داده ها براي بهبود كارايي Cortana استفاده كنند. مطمئنا Cortana آگهي هاي هدفمندي را براي شما ارسال مي كند اما گوگل در حال حاضر اين كار را انجام مي دهد و بخشي از زندگي مدرن است.
در لينوكس اطلاعات شما جمع آوري نمي شود و اين براي بعضي افراد با اهميت است.

 

۱۲ دليلي براي بهتر بودن لينوكس نسبت به ويندوز ۱۰

 

۹٫ قابل اطمينان
ويندوز واقعا به اندازه لينوكس قابل اطمينان نيست چندبار شده كه ويندوز در حال كار باشيد و سيستم هنگ كند و شما مجبور شويد با تسك منيجر آن را ببنديد و در آن جا تعدادي نرم افزار ببينيد كه به صورت اتوماتيك باز شده اند
در داخل لينوكس، هر برنامه مستقل است و شما مي توانيد هر برنامه را با فرمان XKill به راحتي بكشيد.
۱۰٫ به روز رساني
بارها پيش آمده است كه شما براي يك كار ساده مثل پرينت يك برگه سيستم خود را روشن كرده و براي انجام عجله داريد ولي هنگام روشن كردن سيستم با پيغام آپديت مواجه مي شويد و مجبوريد منتظر بمانيد در ويندوز بحث آپديت به يك موضوع آزار دهنده تبديل شده است شما به سختي مي توانيد آن را قطع كنيد بعد از آپديت بايد ريست كنيد و هنگام خاموش و روشن سيستم منتظر بمانيد
البته در لينوكس هم آپديت را داريم ولي در زمان دلخواه و در اكثر مواقع بدون نياز به ريست كردن
۱۱٫ تنوع
شما در لينوكس دستان باز است يعني تغييرات را مي توانيد به راحتي در اكثر جاها بدهيد ولي در ويندوز محدوديت هاي بسيار براي اين امر وجود دارد.
۱۲٫ پشتيباني
مستندات زيادي دارد اما زماني كه شما گير كرده ايد، اغلب در انجمن ها خودتان پيدا مي كنيد و ديگران يك سوال مطرح كردند كه پاسخ خوبي هم به آن داده نشده است.

اين بدان معنا نيست كه پشتيباني مايكروسافت بد است زيرا، برعكس، در حقيقت بسيار خوب است.

با اين وجود حقيقت اين است كه آنها مردم را براي حمايت از مردم استخدام مي كنند و تنها پول زيادي براي حمايت از اين طرح هزينه مي كنند

پشتيباني از لينوكس بسيار آسان تر است و ده ها تن از انجمن ها، صدها اتاق گفتگو و حتي وب سايت هاي بيشتري براي كمك به يادگيري و درك لينوكس به وجود آمده است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۷ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۲۵:۱۹ توسط:computerhiphop موضوع:

بهترين توزيع‌هاي لينوكس كه همين حالا مي‌توانيد آن‌ها را نصب كنيد

بهترين نسخه‌ي مك او اس كدام است؟ به احتمال زياد آخرين نسخه از آن. در مورد ويندوز شايد بحث و اختلاف بر سر بهترين، تنها به دو نسخه‌ي ۷ و ۱۰ محدود باشد. اما جامعه‌ي كاربران گنو/لينوكس چه پاسخي به اين سوال خواهند داد؟
اساساً اكثر توزيع‌هاي لينوكس براي مقاصد و مصارف خاص و توسط جوامع متفاوتي ساخته شده‌اند؛ و از طرفي بيشتر آن‌ها به قدري با هم تفاوت دارند كه شايد سوال در مورد بهترين توزيع لينوكس از پايه غلط باشد. بنا به مورد استفاده ممكن است جواب اين سوال كه بهترين توزيع لينوكس كدام است براي هر شخص متفاوت باشد. فرقي نمي‌كند كه از سيستم عامل خود براي چه هدفي استفاده مي‌كنيد؛ از راه‌اندازي سرور و ايستگاه كاري (workstation) گرفته تا نسخه‌اي براي دسكتاپ و لپ‌تاپ و گيمينگ، توزيعي براي شما وجود دارد. در زير نگاهي (بدون ترتيب) به چند نمونه از توزيع‌هاي لينوكس مي‌اندازيم كه با توجه به كاربردي كه دارند، از بهترين‌ها در زمينه‌ي خود محسوب مي‌شوند.
اوبونتو ميت (Ubuntu MATE)

ubuntu mate

اوبونتو از همان زمان معرفي در اواخر سال ۲۰۰۴ تا به امروز همواره يكي از محبوب‌ترين توزيع‌هاي لينوكس بوده است. از آن موقع تا به الان، اوبونتو به پرمصرف‌ترين توزيع لينوكس تبديل شده است. اوبونتو "طعم"‌هاي مختلفي هم دارد. (۹ عدد اگر بخواهيم دقيق باشيم!) كه نرم‌افزارها، محيط دسكتاپ و ويژگي‌هاي خاص خود را دارند.

اوبونتو ميت (Ubuntu MATE) نرم‌افزارهاي مهم متعددي مانند فايرفاكس، كلاينت ايميل تاندربرد، ليبره‌آفيس، موزيك پلير Rhythmbox، ابزار مديريت تصاوير Shotwell، مدياپلير VLC و استيم را به همراه خود دارد. مهمترين ويژگي آن اما استفاده از محيط دسكتاپ MATE است كه به همراه كاربري و نصب آسان اوبونتو، آن را به سيستم عاملي فوق العاده براي تازه واردها، مبتدي‌ها و علاقه‌مندان به لينوكس تبديل مي‌كند.
اوپن سوزه (OpenSUSE)

OpenSUSE 13.2 GNOME Activities 2

اوپن سوزه يكي ديگر از توزيع‌هاي محبوب لينوكس است كه به دليل انعطاف پذيري رابط كاربري و نصب آسان مشهور شده است. اوپن سوزه از برنامه‌اي به نام ياست (YaST) استفاده مي‌كند، كه در اصل پورتالي است كه از طريق آن كامپيوتر خود را مديريت كرده و تنظيمات را به ميل خود تغيير مي‌دهيد. YaST نصب تعداد زيادي از رابط‌هاي دسكتاپ محبوب، از KDE و LXDE گرفته تا Gnome، Mate و بسياري ديگر، را آسان مي‌كند. اين رابط‌ها حتي مي‌توانند به صورت همزمان از طريق YaST نصب شوند و در حالي كه با كامپيوتر خود كار مي‌كنيد مي‌توانيد بين آن‌ها سوييچ كنيد.

YaST همچنين اضافه كردن برنامه‌هاي شخص ثالث را بسيار آسان مي‌كند. در نهايت اوپن سوزه داراي ويژگي‌اي با نام Tumbleweed (تاج خروس) است كه سيستم و نرم‌افزارهاي شما را به صورت خودكار آپديت مي‌كند تا هميشه به‌روز باشيد. اوپن سوزه رايگان است، اما نسخه‌ي پولي آن به همراه ديسك فيزيكي و پشتيباني ۹۰ روزه هم وجود دارد.
مينت (Mint)

mint

بنا به ادعاي وبسايت مينت، اين توزيع از لينوكس در حال حاضر توزيع پيشتاز لينوكس است و با گذركردن از اوبونتو تبديل به رقيب اصلي ويندوز و مك او اس شده است. وقتي نگاهي به ويژگي‌هاي مينت بيندازيد، اين ادعا باورپذيرتر مي‌شود. اين توزيع رايگان و متن باز به راحتي و از طريق USB يا DVD نصب مي‌شود و از لحظه‌ي نصب (و بدون احتياج به نصب برنامه‌هاي جانبي) پشتيباني كامل چندرسانه‌اي ارائه مي‌دهد.

مينت سعي مي‌كند بر روي مرز "ثبات" و "قدرت" حركت كند. از طرفي تشنه‌ي مصرف منابع سيستمي نيست و از طرف ديگر احتمال بسيار كمي وجود دارد كه با آپديتي ناپايدار و سرشار از باگ مواجه شويد. مينت با استفاده از ابزاري براي مديريت بروزرساني‌ها، پشتيباني از رابط‌هاي دسكتاپ مشهوري مانند Cinnamon (دارچين)، Mate، LMDE و KDE و پشتيباني بومي از ليست بلندبالايي از نرم‌افزارها، كار را براي كاربران بسيار راحت كرده است.
فدورا (Fedora)

fedora

فدورا يك سيستم عامل منعطف است كه بسته به نيازتان سه گزينه براي انتخاب در اختيار شما مي‌گذارد: ايستگاه كاري (Workstation)، سرور و نسخه‌ي كلاود محور. نسخه‌ي Workstation آن خود به چند نسخه‌ي مخصوص بازي، طراحي و بسياري ديگر از جمله روباتيك تقسيم مي‌شود. فدورا در اصل از رابط GNOME بهره مي‌گيرد، ولي نسخه‌هايي از آن با محيط دسكتاپ متفاوت هم وجود دارند.

فدورا به داشتن به‌روزرساني هاي مكرر مشهور است، كه گاهي اوقات تنها چند هفته يا چند ماه بيشتر با هم فاصله ندارند. اين ويژگي سبب مي‌شود توزيع فدورا براي كساني كه نياز به يك نسخه‌ي پايدار و ثابت دارند (مانند مشتري‌هاي سازماني) مناسب نباشد و ريسك بيلدهاي ناپايدار افزايش پيدا مي‌كند. هرچند براي براي كساني كه دوست دارند از پيشگامان توسعه‌ي لينوكس باشند، فدورا يك توزيع عالي محسوب مي‌شود.
دبيان (Debian)

debian

دبيان يكي از قديمي‌ترين توزيع‌هاي لينوكس است كه اولين بار در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. از آن زمان به بعد دبيان همواره به عنوان چارچوبي براي ديگر توزيع‌ها عمل كرده است (براي مثال اوبونتو و مينت) و الهام بخش توزيع‌هاي متعدد ديگري هم بوده است به طوري كه تبديل به "بزرگ خاندان" توزيع‌هاي امروزي شده است. نسخه‌ي امروزي دبيان با محيط‌هاي دسكتاپ مختلفي عرضه مي‌شود، هرچند GNOME رابط كاربري اصلي آن است.

دبيان انتخابي عالي براي سيستم‌هاي Workstation و سرور است. نسخه‌ي Workstation همراه با نرم‌افزارهاي از پيش نصب شده اي مانند جايگزين فتوشاپ يعني GIMP، مرورگر Iceweasel، ليبره‌آفيس و مدياپلير VLC عرضه مي‌شود. دبيان سه نسخه‌ي "پايدار(stable)"، "آزمايشي (test)"، و "ناپايدار (unstable)" دارد كه بنا به نياز، هر شخص يكي از آن‌ها را انتخاب خواهد كرد.
المنتري او اس (ElementaryOS)

elementary os

اين توزيع از لينوكس يكي از جذاب‌ترين توزيع‌هاي موجود از لحاظ بصري است. آنچه اين توزيع را از بقيه‌ي مواردي كه در ليست ما به آن‌ها اشاره شد متفاوت مي‌كند فلسفه‌ايست كه پشت طراحي آن وجود دارد. در حالي كه اكثر توزيع‌ها شامل بسته‌هاي نرم افزاري با برنامه‌هاي متن باز و محيط‌هاي دسكتاپ ثالث هستند، تيم توسعه‌ي ElementaryOS همه‌ي اين‌ها را از صفر ساخته و مناسب با رابط كاربري خودش توسعه داده است.

ElementaryOS همراه با نرم‌افزارهاي اختصاصي خود از جمله مرورگر Midori و مدياپلير مخصوص خود عرضه مي‌شود كه مانند بقيه‌ي برنامه‌هاي آن از لحاظ بصري در بقيه‌ي سيستم عامل ادغام شده‌اند و نياز به برنامه‌هاي جداگانه را از بين مي‌برند. متاسفانه اين ويژگي استفاده از امكاناتي همچون پلاگين‌هاي شخص ثالث را محدود مي‌كند.

از بسيار جهات، ElementaryOS بيشتر شبيه مك او اس است تا ويندوز يا حتي خود لينوكس. در مقايسه با ديگر توزيع‌هاي لينوكس، اين نسخه‌ي دوست داشتني بيشتر شبيه باغ زيبايي است كه به دور آن ديواري كشيده شده باشد. البته رابط كاربري زيباي آن باعث چشم پوشي بر روي كمبود قابليت‌هاي شخصي سازي مي‌شود.
استيم او اس (Steam OS)

 steam os

سيستم عامل استيم از لحاظ فني هنوز در فاز بتا است، ولي ارزش اشاره كردن به آن در اين ليست وجود دارد. استيم او اس توسط والو (Valve)، پادشاه عرضه‌ي بازي‌هاي PC و توسعه دهنده‌ي بازي‌هاي محبوبي چون سري Half Life، Portal و Counter-Strike توسعه داده شده است. استيم قصد دارد تا به انتخاب اول گيمرها براي سيستم عامل تبديل شود. فلسفه‌ي كلي كسب و كار والو به خوبي با لينوكس جور در مي‌آيد و گيب نيوئل (Gabe Newell)، بنيانگذار و مديرعامل والو مرتباً لينوكس را ستايش كرده و آن را به كاربران  توصيه مي‌كند.

با اشاره به موارد بالا، بايد گفت استيم او اس قبل از تبديل شدن به يك گزينه‌ي جدي براي پي‌سي گيمرها تعدادي موانع بر سر راه دارد. بزرگ‌ترين مانع، سازگاري بازي‌ها با لينوكس است. تعداد بازي‌هايي كه از لينوكس پشتيباني مي‌كنند، هر چند در حال رشد است، همچنان بسيار اندك اند. استيم 1000 بازي سازگار با لينوكس دارد، از بازي‌هاي توسعه‌ دهندگان مستقل گرفته تا بازي‌هاي استوديوهاي بزرگ بازي سازي (به اصطلاح بازي‌هاي AAA). اما اين تعداد بازي در مقايسه با بقيه‌ي بازي‌هاي موجود در استيم كه با لينوكس سازگار نيستند ناچيز است. البته والو به آينده‌ي گيمينگ بر روي لينوكس خوشبين بوده و در حال همكاري با توسعه دهندگان و ناشران براي آوردن بازي‌هايشان به استيم او اس است.

مانع بعدي اين است كه استيم او اس هنوز رسماً عرضه نشده است و درنتيجه هنوز يك سيستم عامل كامل و برجسته محسوب نمي‌شود. اميدواريم با عرضه‌ي استيم او اس و (و استيم ماشين‌ها) شاهد عرضه‌ي بازي‌هاي بيشتري با پشتيباني بومي از لينوكس باشيم. تا آن زمان، در حالي كه در موجموع شايد ويندوز بهترين انتخاب براي گيمينگ باشد، استيم هم تجربه‌اي ساده، كارآمد و سيستم عاملي بهينه را به شما پيشنهاد مي‌دهد كه منابع سيستمي بيشتري براي خود بازي باقي مي‌گذارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۸:۱۷ توسط:computerhiphop موضوع:

لينوكس مينت 18: بررسي ويژگي ها و تغييرات جديد توزيع مينت


اولين نسخه‌ي رسمي سيستم عامل لينوكس مينت 18 موسوم به Sarah حدود ۵۰ روز پيش منتشر شده و در ۳ ويرايش در اختيار همه‌ي كاربران توزيع‌هاي لينوكسي قرار گرفته است. هم‌اكنون اين نسخه از مينت، مانند ساير سيستم عامل‌هاي رقيب داراي رابط كاربري مسطح است.

حدود ۵۰ روز پيش اولين نسخه‌ي رسمي سيستم عامل لينوكس مينت 18 تحت عنوان سارا (Sarah) در ۳ ويرايش MATE ،Cinnamon و Xfce منتشر شده و در اختيار همه‌ي كاربران علاقه‌مند به توزيع‌هاي لينوكسي قرار گرفته است.
مقاله مرتبط:

    مينت 17.2: بهترين توزيع دسكتاپ لينوكس

سيستم عامل لينوكس مينت هم مانند ساير سيستم عامل‌هاي رقيب از جمله اندرويد گوگل و ويندوز 10 شركت مايكروسافت، به خاطر محبوبيت بالا در بين كاربران از رابط كاربري مسطح استفاده كرده است. در اين مقاله قصد داريم به ويژگي‌ها و تغييرات جديد نسخه‌ي 18 لينوكس مينت (Linux Mint) كه يك سيستم عامل كاملا رايگان و منبع باز (open source) است بپردازيم.
۱- انتخاب دسكتاپ

لينوكس مينت همانند نسخه‌ي اخير سيستم عامل اوبونتو كه برپايه‌ي آن است، به دليل پشتيباني ۵ ساله به وسيله‌ي توسعه دهندگان، گزينه‌اي عالي براي كسب و كار محسوب مي‌شود. به علاوه، سيستم عامل لينوكس مينت امكان انتخاب محيط دسكتاپ را در اختيار كاربران علاقه‌مند گذاشته است. رابط كاربري Cinnamon 3.0 لينوكس مينت كه در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد، به وسيله‌ي گروه مينت توسعه داده شده و دسكتاپ پيش‌فرض سيستم عامل ياد شده است.

لينوكس مينت 18

در اين‌جا هم مي‌توانيد ويرايش MATE لينوكس مينت را مشاهده كنيد. ويرايش MATE برپايه‌ي GNOME 2 توسعه داده شده است.

لينوكس مينت 18
۲- مجموعه‌اي جديد از نرم‌افزارها: نمايش تصاوير

لينوكس مينت ۱۸ مجموعه‌ي جديدي از نرم‌افزارهاي پيش‌فرض را تحت عنوان X Apps براي اجرا در محيط دسكتاپ GTK در اختيار كاربران گذشته است. هدف از مجموعه‌ي نرم‌افزاري X Apps، ارائه‌ي نرم‌افزارهاي اصلي براي استفاده در محيط دسكتاپ لينوكس مينت است. در اين‌جا مي‌توانيد Xviewer را كه يك نرم‌افزار پيش‌فرض و بر پايه‌ي Eye of GNOME براي نمايش تصاوير است، مشاهده كنيد.

لينوكس مينت 18
۳- مجموعه‌اي جديد از نرم‌افزارها: نمايش اسناد

همچنين بخشي از مجموعه نرم‌افزارهاي پيش‌فرض، ابزار Xviewer براي نمايش و مديريت اسناد و فايل‌هاي PDF است. با اين كه مجموعه‌ي نرم‌افزاري X Apps داراي نرم‌افزارهاي پيش‌فرض است اما هنوز هم نرم‌افزارهاي جايگزين زيادي در منابع نرم‌افزاري مينت قابل دسترس است. بنابراين كاربران مي‌توانند در كنار نرم‌افزارهاي پيش‌فرض، اقدام به نصب نرم‌افزارهاي ديگري هم كنند. اين كاربران در نهايت مي‌توانند درباره‌ي بهترين گزينه براي استفاده‌ي مداوم تصميم بگيرند.

لينوكس مينت 18
۴- مجموعه‌اي جديد از نرم‌افزارها: نمايش ويديوها

نرم‌افزار Xplayer كه برپايه‌ي Totem توسعه داده شده، در حال حاضر به عنوان نرم‌افزار پيش‌فرض پخش محتواي رسانه‌اي مانند موسيقي و فيلم كاربرد دارد. روي آوردن به استفاده از مجموعه‌ي نرم‌افزاري X Apps براي كاربران قديمي بسيار آهسته خواهد بود. به عنوان مثال طبق اظهار تيم توسعه دهنده‌ي لينوكس مينت، نرم‌افزار Xplayer در حقيقت بسيار شبيه به پخش كننده‌ي فايل‌هاي رسانه‌اي Totem موجود در سيستم عامل لينوكس مينت 17 بوده و به نوعي نسخه‌ي جديدتر آن محسوب مي‌شود.

لينوكس مينت 18
۵- مجموعه‌اي جديد از نرم‌افزارها: سازماندهي تصاوير

سيستم عامل لينوكس مينت ۱۸ از نرم‌افزار Pix كه برپايه‌ي gThumb طراحي شده، براي سازماندهي تصاوير استفاده مي‌كند.

لينوكس مينت 18
۶- ابزار مديريت بروزرساني بهبود يافته

سيستم عامل لينوكس مينت رويكردي محافظه‌كارانه براي بروزرساني نرم‌افزار اتخاذ كرده كه شامل ابزار مديريت بروزرساني اختصاصي براي كمك به نگهداري ساده‌تر نرم‌افزارها و سيستم عامل است. ابزار مديريت بروزرساني در اين نسخه، به ميزان قابل توجهي بهبود يافته است. به عنوان نمونه دو گزينه‌ي تنظيماتي جديد، امكان مشاهده و انتخاب بروزرساني‌هاي هسته (kernel) را در اختيار كاربران گذاشته است.

لينوكس مينت 18
۷- سياست بروزرساني ساده و صريح

با وجود اين كه نسخه‌هاي قبلي ابزار مديريت بروزرساني سيستم عامل لينوكس مينت قابل پيكربندي بود اما هميشه استفاده از آن حتي براي كاربران حرفه‌اي هم ساده و راحت نبود. در حال حاضر، صفحه‌اي جديد نحوه‌ي دريافت بروزرساني را توضيح داده و امكان انتخاب سياست بروزرساني مورد نظر هر كاربر را با ۳ گزينه‌ي عدم آسيب‌رساني به رايانه (Don’t break my computer)، بهينه‌سازي پايداري و امنيت (Optimize stability and security) و بروزرساني دائمي همه‌ي موارد (Always update Everything) فراهم مي‌كند.

لينوكس مينت 18
۸- تم كاملا جديد Mint Y

سال ۲۰۱۰ ميلادي سيستم عامل لينوكس مينت ۱۰، همراه با تم فلزي جديدي تحت عنوان Mint X معرفي شد. هم‌اكنون با هدف دنبال كردن روند قبلي، تم جديد لينوكس مينت ۱۸ تحت عنوان Mint Y معرفي شده كه داراي طراحي مدرن، تميز و حرفه‌اي است. در تصوير زير نسخه‌ي روشن تم دسكتاپ MATE قابل مشاهده است.

لينوكس مينت 18
۹- نسخه‌ي تيره‌ي تم Mint Y

تم‌هاي جديد سري Mint Y داراي نسخه‌هاي روشن، تيره و مخلوطي از رابط كاربري ويرايش‌هاي MATE و Cinnamon سيستم عامل لينوكس مينت هستند. طبق اظهار گروه توسعه دهنده‌ي مينت، تا زمان كامل شدن و به بلوغ رسيدن تم Mint Y، تم Mint X هنوز به عنوان تم پيش‌فرض لينوكس مينت ۱۸ استفاده خواهد شد.

لينوكس مينت 18
۱۰- تصاوير پس‌زمينه‌ي جديد و موارد ديگر

علاوه‌بر موارد ياد شده، سيستم عامل لينوكس مينت ۱۸ داراي مجموعه تصاوير پس‌زمينه‌ي جديد، عملكردهاي امنيتي نوين و نسخه‌ي ۴.۴ كرنل لينوكس است. توزيع لينوكسي مينت ۱۸ تا سال ۲۰۲۱ بروزرساني‌هاي امنيتي را دريافت خواهد كرد. اگر مايل به نصب و بررسي يكي از ويرايش‌هاي سيستم عامل لينوكس مينت هستيد، مي‌توانيد با مراجعه به بخش دانلود وب‌سايت لينوكس مينت يكي از ويرايش‌ها را دريافت كنيد.

لينوكس مينت 18


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۶:۴۲ توسط:computerhiphop موضوع:

چگونه كار با لينوكس را شروع كنيم؛ راهنماي تازه‌ وارد‌ها

دنياي لينوكس آماده‌ي خوش‌آمد گويي به شما با تعداد بيشماري نرم افزارهاي متن باز است. سيستم‌عاملي كه مي‌توانيد آن را بر روي هر كامپيوتري امتحان كنيد. صدها توزيع فعال لينوكس و ده‌ها محيط ميزكار متفاوت كه شما مي‌توانيد از آن‌ها بهره ببريد. در ادامه با ما همراه باشيد تا با هم در دنياي لينوكس شروع به كار كنيم. شايد بعد از كار با لينوكس شما با دنياي تك سايز و «همين است كه هست» در ويندوز خداحافظي كنيد.

هر چيز از نرم‌افزارها تا راه‌اندازها، به طريق متفاوتي بر روي لينوكس كار مي‌كنند كه همين امر ممكن است در ابتداي راه كمي شما را از كار با اين سيستم‌عامل بترساند. اما جايي براي نگراني و ترس وجود ندارد؛ شما براي شروع حتي نياز به نصب لينوكس بر روي كامپيوتر خود نداريد. در اينجا ما تمام آنچه را بايد بدانيد به شما خواهيم گفت. در گام اول يك توزيع لينوكسي را انتخاب و دانلود كنيد؛ در واقع اولين قدم، دانلود توزيعي از لينوكس است كه مايل به استفاده از آن هستيد.
انتخاب توزيع لينوكس

برخلاف ويندوز، انتخاب‌هاي شما محدود به تنها يك نسخه از لينوكس نيستند. توزيع‌هاي لينوكسي هسته‌ي لينوكس را با نرم‌افزارهاي ديگر مانند ابزار هسته‌ي گنو، سرور گرافيكي اكس. ارگ، يك محيط ميز كار، مرورگر وب و… تركيب مي‌كنند. هر توزيع تركيبي از اين عناصر را در يك مجموعه گرد هم مي‌آورد و به عنوان يك سيستم‌عامل منحصر به فرد عرضه مي‌كند. سيستمي كه شما مي‌توانيد بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد.

 fedora gnome shell desktop

لينوكس فدروا با ميزكار گنوم شل

وب‌سايت ديسترو واچ مي‌تواند خلاصه‌اي از جزئيات تمامي توزيع‌هاي مطرح لينوكسي كه ممكن است مايل به امتحانشان باشيد را در اختيار شما قرار دهد. اوبونتو نقطه‌ي شروع خوبي براي كاربرانِ   سابق و يا كنجكاو ويندوز به حساب مي‌آيد. اوبونتو تلاش مي‌كند تا محيطي ساده براي كاربران مهاجر از ويندوز فراهم كند و بسياري از موارد مورد نياز را از همان ابتدا در اختيار كاربران بگذارد. بسياري از كاربران لينوكس اكنون لينوكسي با طعم نعنا يعني لينوكس مينت را ترجيح مي‌دهند كه با دو محيط دسكتاپ مجزا به نام سينامون و مِيْتْ ارائه مي‌شود. هر دوي اين محيط‌هاي ميز كار، ظاهر نسبتاً  سنتي‌تري نسبت به دسكتاپ اصلي اوبونتو يعني يونيتي دارند.

 linux mint cinnamon desktop

لينوكس مينت با ميزكار سينامون

linux usb installer on windowsبا اين حال انتخاب بهترين در اين مرحله براي شما ارجحيت ندارد؛ چرا كه بهترين براي هر شخصي مي‌تواند متفاوت جلوه كند. شما بايستي يك توزيع بسيار محبوب مثل لينوكس مينت، اوبونتو، فدورا يا اوپن سوزه را انتخاب كنيد؛ توزيع محبوبي كه مستندات كافي براي شروع به كار را به همراه خود داشته باشد و شما را در مسير مهاجرت يا امتحان اين توزيع تنها نگذارد. وب سايت توزيع مد نظر خود را جستجو و سپس آن را باز كنيد؛ ايميج ايزو كه براي نصب بر روي سيستم نياز داريد را دانلود كنيد. اين سيستم عامل‌ها به صورت آزاد در اختيار شما قرار مي‌گيرند. شما مي‌توانيد ايميج ايزو را بر روي يك CD يا DVD (بسته به اندازه‌ي آن) رايت كنيد يا از نرم‌افزاري مانند Universal USB Installer براي كپي كردن ايميج بر روي يك حافظه‌ي قابل اتصال به درگاه USB استفاده كنيد.

استفاده از حافظه‌ي قابل اتصال به پورت USB گزينه‌ي بهتري است؛ چرا كه سيستم با سرعت بيشتري راه اندازي و اجرا خواهد شد. ولي اگر مي‌خواهيد توزيع لينوكس را در جا و بدون امتحان كردن نصب كنيد، گزينه‌ي CD يا DVD هم انتخاب بدي نخواهد بود. شما مي‌توانيد به راحتي توسط Universal USB Installer يك كول ديسك با قابليت راه اندازي از ايميج ايزوي توزيع مورد نظر خود ايجاد كنيد.

ما در اينجا روشي كه لينوكس بر روي يك سيستم ويندوزي مي‌تواند نصب و شروع به كار كند را توضيح مي‌دهيم. اگر تمايل به استفاده از آن بر روي كروم بوك، رسپبري پاي و دستگاه‌هاي ديگر را داريد، راهنماهاي خاص آن‌ها به كارتان خواهد آمد.
امتحان كنيد

اكنون نوبت راه‌اندازي سيستم لينوكسي شما فرا رسيده است. كامپيوتر خود را شروع مجدد (ري‌استارت) كنيد و ديسك يا حافظه‌ي فلش را به آن متصل نمائيد. اگر اولويت راه‌اندازي را به درستي انتخاب كرده باشيد، سيستم لينوكسي به صورت خودكار راه اندازي مي‌شود. اگر باز به محيط ويندوز رفتيد، لازم است كه تغييراتي در بايوس يا سفت‌افزار UEFI اعمال كنيد و اولويت راه‌اندازي را بر روي ديسك يا حافظه‌ي فلش قرار دهيد.

شايد در سيستم‌هاي جديد كه با ويندوز ۸ به دست كاربر مي‌رسند نياز باشد كه راه اندازي امن (Secure Boot) را قبل از شروع به كار با لينوكس، غيرفعال كنيد. برخي از توزيع‌هاي لينوكسي به‌خصوص توزيع‌هاي بزرگي مانند اوبونتو با راه‌اندازي امن مشكلي ندارند؛ ولي همه اين شانس را ندارند كه از زير تيغ راه‌اندازي امن سالم بيرون بيايند. اين موضوع ارتباطي با امن نبودن لينوكس ندارد. در UEFI صرفاً به توزيع‌هايي كه براي تأييد شدن توسط راه‌انداز امن، حاوي كليد مخصوص هستند اجازه‌ي راه اندازي داده مي‌شود. اين كليد مخصوص توسط توزيع‌هاي بزرگ لينوكسي تهيه مي‌شود؛ ولي همه امكان تهيه آن را ندارند.

به احتمال زياد توزيع انتخاب شده توسط شما اجازه‌ي استفاده به صورت «زنده» را به شما خواهد داد. به اين معني كه شما كل سيستم را از طريق يك ديسك نوري يا كول ديسك راه اندازي مي‌كنيد و نيازي به نصب آن بر روي هارد ديسك كامپيوتر خود نداريد. فقط كافيست كه از ميز كار لينوكسي كه روبروي شما ظاهر مي‌شود استفاده كنيد تا با آن آشنا شويد. در محيط زنده حتي شما مي‌توانيد نرم‌افزار نصب كنيد و اين برنامه تا زماني كه سيستم را شروع مجدد كنيد بر روي كامپيوتر شما باقي خواهد ماند.

 fedora live cd start

ديسك زنده فدورا، شبيه به اكثر توزيع‌هاي لينوكسي به شما اجازه انتخاب اجراي سيستم‌عامل از طريق رسانه‌ي با قابليت راه اندازي يا نصب مستقيم آن بر روي هارد ديسك را مي‌دهد.

حتي اگر شما تمايلي به استفاده از لينوكس به عنوان سيستم‌عامل اصلي و هر روزه‌ي خود نداريد، داشتن يك DVD يا كول ديسك زنده مي‌تواند در برخي مواقع بسيار مفيد واقع شود. شما مي‌توانيد آن را وارد هر كامپيوتري كنيد و لينوكس را هر زماني كه خواستيد راه اندازي كنيد. از آن مي‌توانيد براي حل مشكلات ويندوز، بازگرداندن فايل‌هاي يك سيستم خراب شده، اسكن كردن يك سيستم عامل آلوده براي يافتن فايل‌ها و برنامه‌هاي مخرب يا داشتن يك محيط امن براي انجام كارهاي مهم مانند كارهاي بانكي و … استفاده كنيد. به عنوان يك ترفند مي‌توانيد گزينه‌ي «persistence» را زماني كه اوبونتو را بر روي يك كول ديسك مي‌ريزيد فعال كنيد تا فايل‌هاي ذخيره شده و تغييرات ايجاد شده توسط شما بر روي كول ديسك باقي بماند و بعد از شروع مجدد سيستم باز هم در دسترستان باشد. براي خروج از محيط زنده سيستم لينوكسي كافي است كه كامپيوتر را ري‌استارت كرده و DVD يا كول ديسك را خارج نمائيد.
محيط را برانداز كنيد

بسته به توزيع لينوكس و محيط ميز كاري كه انتخاب مي‌كند، فضاي دسكتاپ و برنامه‌هاي نصب شده بر روي سيستم مي‌تواند بسيار متفاوت باشد. با وجود اين، برنامه‌ها نيازهاي معمول يك كاربر را به خوبي مرتفع خواهند كرد. اكثر توزيع‌هاي لينوكس با مرورگر وب فايرفاكس ارائه مي‌شوند؛ ولي به عنوان مثال مرورگر كروم و نسخه‌ي منبع باز آن، كروميوم، با شما تنها چند كليك ساده فاصله خواهد داشت.

 ubuntu dash applications

ليست برنامه‌هاي موجود در Dash در اوبونتو

محيط دسكتاپ شما بايستي استاندارهاي لازم را داشته باشد: منوي برنامه‌ها، يك نوار وظيفه يا داك، يك قسمت مربوط به اعلان اتفاقات و يا سيني سيستم. كمي اين طرف آن طرف كليك كرده و محيط دسكتاپ را كاوش كنيد. شما بايستي ابزارهايي براي پيكربندي سيستم در بين برنامه‌ها پيدا كنيد. اين ابزارها براي شما امكان پيكربندي سخت‌افزار و بالا بردن سطح كاربري دسكتاپ به سبكي كه شما مي‌پسنديد را فراهم مي‌كند.

دسكتاپ يونيتي اوبونتو شايد غيرمعمول به نظر بيايد؛ ولي بهتر است بدانيد كه با ويژگي‌هاي به درد بخوري ارائه شده كه شايد هيچ‌گاه به خودي خود پيدايشان نكنيد. در اين بين مي‌توان به HUD اشاره كرد. راهنماي اوبونتو براي كاربران از ويندوز بُريده جزئيات بيشتري را در اختيار شما قرار مي‌دهد. مطمئن شويد كه ميزكارهاي مجازي را فعال كرده‌ايد (اغلب دسكتاپ‌هاي مدرن لينوكسي اين قابليت را به صورت پيش‌فرض غيرفعال كرده‌اند). كاربران ويندوز بالاخره بعد از سال‌ها از اين ويژگي بسيار كاربردي در ويندوز ۱۰ بهره خواهند برد.

 linux mint system settings

تنظيمات سيستمي در لينوكس مينت
لينوكس را نصب كنيم، يا نه

اين انتخاب به عهده شماست كه چه موقع و چگونه، كدام توزيع لينوكس را انتخاب كنيد. شما مي‌توانيد آن را بر روي يك ديسك يا كول ديسك بريزيد و هر وقت هوس كرديد به سراغش برويد و بعد از سر و كله زدن به اندازه كافي مي‌توانيد آماده شويد تا آن را بر روي كامپيوتر خود نصب كنيد. شما مي‌توانيد توزيع‌هاي زيادي را به همين روش امتحان كنيد. كول‌ديسك‌ها اين مزيت را دارند كه ديسترو قبلي را حذف كنيد و يك توزيع جديد را براي امتحان روي آن بريزيد.

به يك دليل قابل توجه بهتر است كه گنو/لينوكس را به جاي اجرا از طريق كول ديسك يا DVD بر روي سيستم نصب كنيد و آن اجراي بهتر، راحت‌تر و كاراتر است. بر خلاف محيط زنده لينوكس، تغييرات در تنظيمات، نرم‌افزارهاي نصب شده و فايل‌هاي موجود در يك سيستم عامل نصب شده بر روي هارد باقي خواهند ماند.

زماني كه خودتان را آماده‌ي آبتني در اقيانوس لينوكس ديديد، نصب آن بر روي هارد ديسك را آغاز كنيد. نصب يك توزيع لينوكسي بسيار ساده است. كافي است كه نصابي كه توسط محيط زنده در اختيارتان قرار داده مي‌شود را اجرا كنيد. انتخاب‌هاي متعددي پيش روي شماست. براي مثال شما مي‌توانيد سيستم ويندوز خود را به كلي پاك كنيد (با در نظر گرفتن اين كه اكنون از ويندوز استفاده مي‌كنيد) و جاي آن را به لينوكس بدهيد. اما نصب در حالت به طريق بوت دو گانه و همچنين نصب در كنار ويندوز نيز جزو انتخاب‌هايي است كه نصاب منعطفي مانند نصاب اوبونتو در اختيار شما قرار مي‌دهد. نصاب، اندازه‌ي پارتيشن ويندوز شما را تغيير خواهد داد تا جا براي لينوكس بر روي هارد ديسك باز شود. شما همچنين مي‌توانيد به نصاب بفهمانيد كه تنظيمات را در حالتي قرار دهد كه فلان سيستم عامل به صورت پيش‌فرض راه اندازي شود.
چگونه نرم افزارهاي بيشتري را نصب كنيم؟

 opensuse yast2 install software

ابزار مديريت نرم افزاري اوپن سوزه YaST

نصب نرم‌افزار در لينوكس با نصب آن‌ها در ويندوز بسيار متفاوت است. نيازي نيست كه مرورگر وب را باز كنيد و به دنبال برنامه بگرديد. در عوض به دنبال نصاب نرم‌افزارها بر روي سيستم بگرديد. مثلاً در اوبونتو يك مركز نرم افزاري (Ubuntu Software Center) وظيفه‌ي نصب برنامه‌ها را به عهده خواهد گرفت. در لينوكس مينت نامش Software Manger است و در فدورا فقط تحت عنوان Software شناخته مي‌شود.

شما با يك رابط پر زرق و برق طرف نيستيد كه برنامه‌ها را از وب بگيرد. توزيع لينوكسي شما شامل مخازن نرم‌افزاري مخصوص به خود است كه شامل برنامه‌هاي كامپايل شده براي كار بر روي آن مي‌شود. اين برنامه‌ها قبل از آن كه به دست شما برسد آزمايش‌شان را در مخازن مربوطه پس داده‌اند. اگر وصله‌ي امنيتي در كار باشد، توزيع لينوكس شما اين وصله را به صورت امن و استاندارد در اختيار شما قرار خواهد داد.

 ubuntu software center

مركز نرم افزاري اوبونتو

در حقيقت اين مركز نرم افزاري بسيار شبيه به اپ‌استور اپل است. اپ‌استوري كه پُر از برنامه‌هاي آزاد و منبع باز است با اين تفاوت كه اين سرويس خيلي پيشتر از اين كه توسط اپل معرفي شود در توزيع‌هاي لينوكسي موجود بود و مورد استفاده روزانه‌ي كاربران قرار مي‌گرفت.

البته برخي از برنامه‌هاي منبع بسته مانند گوگل كروم، استيم، اسكايپ، ماين كرافت و غيره بايستي از طريق جايي غير از مدير بسته توزيع لينوكس شما نصب شوند. شما مي‌توانيد آن‌ها را از طريق وب سايت رسمي برنامه، دانلود كنيد و درست مانند كاري كه در ويندوز انجام مي‌داديد، نصبشان كنيد. فقط مطمئن شويد كه بسته‌اي را دريافت مي‌كنيد كه با مشخصات توزيع شما همخواني دارد. البته شما مي‌توانيد مخازن غيررسمي را به منظور نصب همين برنامه‌ها از طريق مركز نرم افزاري توزيع خود اضافه كنيد.

بر خلاف باور رايج، احتمالاً  شما نيازي به نصب دستي راه اندازهاي مربوط به سخت‌افزار نخواهيد داشت. راه اندازهايي كه به منظور بهره‌گيري بهينه از سخت افزار در سيستم عامل، مورد نياز خواهد بود. بيشتر اين راه اندازها به صورت توكار در لينوكس جاسازي شده‌اند. شايد شما به نصب تعداد بسيار اندك و در حد يك يا دو راه انداز منبع بسته نياز خواهيد داشت. راه اندازهاي مربوط به انويديا يا AMD كه براي اجراي سه بعدي عناصر گرافيكي مورد نياز است و تحت عنوان شتاب دهنده گرافيكي خوانده مي‌شوند. شايد هم نياز باشد براي كاركرد درست واي‌فاي يك راه انداز هم براي آن نصب كنيد.

 linux mint software manager

مدير نرم افزاري لينوكس مينت

اين راه اندازهاي منبع بسته را اوبونتو و لينوكس مينت در صورت نياز از طريق ابزار مخصوصي به شما پيشنهاد مي‌دهند تا به راحتي آن‌ها را نصب كنيد. برخي توزيع‌هاي لينوكس ممكن است شما را در اين مرحله تنها بگذارند؛ به عنوان مثال فدورا حاضر به تأييد اين راه اندازهاي منبع بسته نيست، ولي نصب آن‌ها امكان‌پذير است.

با وجود تفاوت در نصب نرم‌افزارها، لينوكس براي كساني كه با محيط ميز كار و نحوه كار ويندوز خو گرفته‌اند، آشنا به نظر خواهد رسيد. شما با پنجره‌ها، منوها، مركز مديريت و كنترل و غيره سر و كار خواهيد داشت. بسياري از برنامه‌هاي موجود بر روي لينوكس كه شما استفاده خواهيد كرد برنامه‌هاي محبوبي هستند كه پيشتر بر روي ويندوز استفاده مي‌كرده‌ايد. به عنوان مثال مي‌شود به فايرفاكس، VLC يا ليبرآفيس اشاره كرد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۴:۳۱ توسط:computerhiphop موضوع:

۷ كاري كه كاربران لينوكس هنوز هم قادر به انجام آن نيستند

لينوكس از سوي طرفدارانش همواره به عنوان پلتفرمي مطرح مي‌شود كه هيچگونه محدوديتي در آن وجود ندارد. اما مواقعي پيش مي‌آيد كه جان‌سخت‌ترين كاربران لينوكس هم براي انجام كاري خاص مجبور به استفاده از مك او اس يا ويندوز مي‌شوند.

نويسنده‌ي وبسايت itworld اعتراف مي‌كند كه هميشه به اينكه هيچ چيز فراتر از دسترس كاربران لينوكس وجود ندارد، افتخار مي‌كرده است؛ تا اينكه سردبير سايت او را به اين چالش دعوت مي‌كند كه ليستي از كارهايي كه در لينوكس قادر به انجام آن‌ها نيست تهيه كند. او در نهايت به ۷ موردي مي‌رسد كه جامعه‌ي كاربران لينوكس قادر به انجام آن نيستند.

قبل از هر چيز بايد اشاره كرد كه هيچ‌كدام از موارد زير ناشي از محدوديت‌هاي لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست، بلكه مشكل از توسعه دهندگان نرم‌افزارها و ارائه دهندگان محتوا است.
۱. ويرايش تصاوير با فوتوشاپ

maxresdefault

وقتي كه به فوتوشاپ اشاره كنيد، كاربران مشتاق لينوكس به شما خواهند گفت كه نيازي به استفاده از آن براي ويرايش تصاوير در لينوكس نداريد و GIMP به خوبي از عهده‌ي انجام اين كارها بر مي‌آيد. اما اين حرف براي همه‌ي كاربران صادق نيست و بستگي سنگيني به اين دارد كه مي‌خواهيد با تصاوير خود چكار كنيد؟

GIMP ابزار فوق‌العاده‌اي براي ويرايش تصاوير است و در اكثر مقاصد مي‌توان از آن استفاده كرد. براي كاربران با سطح متوسط، GIMP قابليت‌هايي فراتر از يك ابزار ويرايش ابتدايي و اوليه ارائه مي‌دهد.

هرچند، وقتي نوبت به كارهاي سخت و خلاقانه‌تر مي‌رسد، شايد ترجيح بدهيد از فوتوشاپ به همراه LightRoom استفاده كنيد. هزاران پلاگين، فيلتر، افزونه، اكشن‌ و نرم افزارهاي جانبي كمكي ماند Nik وجود دارند كه فوتوشاپ را به بهترين در نوع خود تبديل مي‌كنند. GIMP شايد براي كاربران معمولي عالي باشد، اما براي حرفه‌اي‌ها فوتوشاپ انتخاب درست است. نبود پشتيباني از مد رنگي سي‌ام‌واي‌كي (CMYK) به تنهايي GIMP را از بازار حرفه‌اي حذف مي‌كند.
۲. ويرايش ويدئو با ادوبي پريمير

Adobe Premiere Pro dual timeline view

اگر عكاس حرفه‌اي و ويرايش‌گر فيلم باشيد، نبود ابزارهاي غني از ويژگي‌هاي متنوع و حرفه‌اي، عيب ديگري براي انتخاب لينوكس به عنوان يك پلتفرم است. براي كاربران لينوكس نرم‌افزارهاي متن باز ويرايش ويدئوي زيادي از جمله Kdenlive و Open Shot وجود دارد؛ براي برش ويدئو‌ها و اين قبيل كارهاي ساده مي‌توان بر روي Kdenlive حساب باز كرد، اما خيلي‌ها براي كارهاي پيچيده و پروژه‌هاي حرفه‌اي ترجيح مي‌دهند از ادوبي پريمير (Adobe Premiere) استفاده كنند. نويسنده‌ي متن دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي را گذرانده و به نرم افزار Final Cut Pro مسلط است. وقتي بخواهيد يك فيلم ۴۵ دقيقه‌اي را با استفاده از ۵ ساعت فيلم خام اوليه و متشكل از حداقل ۵ قطعه ويدئو بسازيد، قطعاً به ابزارهايي حرفه‌اي تر نياز خواهيد داشت.
۳. گيمينگ حرفه‌اي

gamer header

اگر از آن دسته گيمرهاي حرفه‌اي هستيد كه هنوز هم كپي فيزيكي ديسك‌ بازي‌هاي قديمي خود مانند Call of Duty و Medal of Honor و Crysis را براي يادگاري هم كه شده نگه داشته‌ايد، لينوكس انتخاب مناسبي براي شما نخواهد بود. استفاده از لينوكس باعث مي‌شود حتي اگر زمان خالي براي بازي كردن هم داشته باشيد، نتوانيد مانند گذشته به انجام بازي‌هاي جدي بپردازيد.

كاربران لينوكس زيادي را خواهيد يافت كه تنها براي لذت بردن از چنين بازي‌هايي در كنار لينوكس از ويندوز هم استفاده مي‌كنند . شايد استدلال كنيد كه استيم براي لينوكس هم وجود دارد؛ اما بيشتر بازي‌هاي مشهور، از جمله‌ آن‌هايي كه در بالا به آنها اشاره شد براي لينوكس وجود ندارند. حتي خود Valve هم تمامي بازي‌هاي ويندوزي خود را براي لينوكس عرضه نكرده است.

پس گيمرهاي حرفه‌اي هنوز هم براي بازي به سراغ ويندوز مي‌روند.
۴. استريم ويدئو

HBO NOW Apple TV

به لطف گوگل كروم، حالا مي‌توانيد از نتفليكس بر روي لينوكس هم لذت ببريد؛ اما بقيه‌ي سرويس‌هاي استريم مانند HBO Now هنوز هم بر روي لينوكس قابل دسترسي نيستند. تا چندي پيش سرويس Amazon Primeآمازون هم بدون استفاده از ترفند‌هاي خاص بر روي لينوكس در دسترس نبود.

HBO هنوز هم از تكنولوژي‌هاي قديمي مانند فلش و سيلورلايت براي پخش استفاده مي‌كند. اين تكنولوژي‌ها در حال فراموشي هستند و لينوكس از آن‌ها پشتيباني نمي‌كند. براي دسترسي به چنين محتواهايي مجبور به استفاده از ويندوز يا مك او اس هستيد.
۵. گوگل درايو

google drive

جاي سوال است كه كدام چالش فني‌ گوگل را از عرضه‌ي كلاينت گوگل درايو براي لينوكس باز داشته است. شركت‌هاي بسيار كوچكتري وجود دارند كه قادر به عرضه‌ي كلاينت فضاي ابري و سرويس همگام‌سازي خود براي لينوكس هستند.

چيزي كه موضوع را جالب‌تر مي‌كند اين است كه مهندسان گوگل مرتباً مي‌گويند در حال كار بر روي كلاينت اين سرويس براي لينوكس هستند. تا به الان كاربران لينوكس اميد خود براي استفاده از گوگل درايو بر روي پلتفرم محبوبشان را از دست داده‌اند.

گرچه كلاينت‌هاي ثالثي مثل inSync وجود دارند، اما تنها موجب هزينه‌ي اضافي خواهند شد.
۶. آيتيونز

iTunes

چه كسي ممكن است بر روي لينوكس به نرم‌افزاري مثل آيتيونز احتياج داشته باشد؟ افراد زيادي وجود دارند كه از طيف وسيعي از محصولات دنياي تكنولوژي بهره مي‌برند و ممكن است در كنار سيستم لينوكسي خود، از آيفون يا آيپد هم استفاده كنند.

درحالي كه استفاده از اندرويد با يك كامپيوتر لينوكسي بسيار آسان است، انجام همين كار با يك دستگاه iOS بسيار مشكل است.

در حالي كه مي‌توانيد آيپد خود را به سيستمي لينوكسي متصل كرده و از طريق فايل منيجرهايي مانند اپليكيشن Files به محتواي آن دسترسي پيدا كنيد، نمي‌توانيد هيچ محتوايي را به آيپد منتقل كنيد. iOS سيستم لينوكس را پيدا و شناسايي نخواهد كرد و قادر به دسترسي به محتواي آن نخواهيد بود. نمي‌توانيد فايل‌ها را به سادگي به دستگاه‌هاي مبتني بر iOS كپي كرده و از آن‌ها استفاده كنيد.

اپل استاد قفل گذاري بر روي دستگاه‌هايش است و آيتونز تنها دروازه‌ي انتقال فايل بين كامپيوتر و iOS است. بدون آيتونز كاربران لينوكس به معناي واقعي كلمه پشت درهاي بسته‌ي دستگاهشان خواهند ماند. در حالي كه كاربران اندرويد با اپليكيشن‌هايي مانند AirDroid كار انتقال داده‌ها را به راحتي انجام مي‌دهند، چنين اپليكيشني براي iOS وجود ندارد.

اپ‌هايي مانند FileApp براي iOS وجود دارند، اما به شدت محدود هستند و تنها فولدر download را بين iOS و لينوكس به اشتراك مي‌گذارد و درنتيجه استفاده از آن‌ها بسيار سخت است.

نكته‌ي مايوس كننده‌تر اين است كه حتي اگر از FileApp براي انتقال فيلم يا عكس به آيپد استفاده كنيد، تنها همين اپ توانايي دسترسي به اين فايل‌ها را خواهد داشت. هيچ اپليكيشن ديگري مثل VLC يا پخش كننده‌ي ويدئو و موسيقي خود iOS قادر به پخش اين فايل‌ها نخواهند بود.
۷. اينترنت اكسپلورر

IE

شايد ديوانگي به نظر برسد. اينترنت اكسپلورر براي لينوكس؟ كسي هنوز هم از آن استفاده مي‌كند؟ شايد بتوان نياز به آيتيونز در لينوكس را توجيه كرد اما اينترنت اكسپلورر چطور؟ حتي كاربران ويندوز هم كروم يا فايرفاكس را ترجيح مي‌دهند. خود مايكروسافت هم آينده‌اي براي آن نديده و مرورگر جديد اج را به همراه ويندوز ۱۰ ارائه كرده است. پس چرا يك كاربر لينوكس بايد به اينترنت اكسپلورر نياز پيدا كند؟

فرض كنيد براي ثبت نام در آزمون استخدامي يك شركت از طريق سيستم لينوكسي خود وارد وبسايت آن شده‌ايد. بالاي صفحه اين اخطار را مي‌بينيد كه براي ادامه به مرورگر اينترنت اكسپلورر نياز است. با استفاده از افزونه‌هاي موجود براي فايرفاكس و با لبخندي بر لب user agent مرورگر خود را به اينترنت اكسپلورر تغيير مي‌دهيد تا به خيال خود وبسايت شركت را فريب داده باشيد. اما هنگامي كه متوجه مي‌شويد واقعاً به اينترنت اكسپلورر نياز است و هيچ راه ديگري براي دسترسي به وبسايت از طريق لينوكس وجود ندارد، لبخند از لب‌هايتان محو خواهد شد.

نمونه‌هاي مشابه وبسايت‌ها و پورتال‌هاي دانشگاهي هم آنقدر زيادند كه نيازي به اشاره به آن‌ها نيست.

سازمان‌ها و ادارات زيادي وجود دارند كه هنوز هم در دوران ماقبل تاريخ زندگي مي‌كنند و با استفاده از تكنولوژي‌هاي باستاني سعي در جذب استعداد در سال ۲۰۱۵ دارند!
و يك چيز ديگر...

اپ‌هاي مشهور فراوان ديگري هم وجود دارند كه هنوز براي لينوكس عرضه نشده‌اند. از نرم‌افزارهاي طراحي معروفي مانند Sketch و Skala Preview گرفته تا نرم‌افزارهاي تخصصي مهندسي كه اگر مشابه آن‌ها براي لينوكس موجود هم باشد، به خوبي نسخه‌ي اصلي نيست و كارايي آن را ندارد.
آينده براي كاربران لينوكس به چه شكل رقم خواهد خورد؟

linux future

هيچكدام از مواردي كه در بالا به آن‌ها اشاره شد ناشي از هيچگونه محدوديتي در لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست. گوگل به راحتي مي‌تواند يك كلاينت براي لينوكس درست كند. HBO و آمازون مي‌توانند از تكنولوژي‌هاي جديد مانند HTML5 استفاده كنند تا كاربران بيشتري قادر به استفاده از سرويس‌هايشان باشند؛ همانطور كه نتفليكس و Hulu اين كار را كرده‌اند.

آيا اين شرايط روزي تغيير خواهد كرد؟ شايد. به لطف گوگل كروم كاربران لينوكس قادر به استفاده از سرويس‌هايي شده‌اند كه دسترسي به بسياري از آن‌ها تا پيش از اين برايشان ممكن نبود.

در حال حاضر كنونيكال تنها شركتي است كه بر روي نسخه‌ي دسكتاپ لينوكس سرمايه‌گذاري كرده و مي‌كند، در حالي كه بزرگاني مانند RedHat و SUSE كاملاً از نسخه‌ي "مصرف كننده" يا لينوكس دسكتاپ دست شسته‌اند و تنها بر روي بخش مشتري‌هاي سازماني متمركز شده‌اند. گوگل تنواسته است شركت‌هايي مانند ادوبي را متقاعد كند تا نرم‌افزارهايشان را به سيستم عامل كروم (Chrome OS) بياورند، هرچند سهم بازاري حتي كمتر از اوبونتو دارد.

كنونيكال بايد هنر همكاري با چنين شركت‌هاي بزرگي را از گوگل بياموزد. البته شايد اصلاً پتانسيلي را در لينوكس دسكتاپ نمي‌بيند كه خودش را به آب و آتش نمي‌زند. در همين حال كه كنونيكال دست بر روي دست گذاشته است، اپل و گوگل به شدت مشتاق به بهره‌برداري از افت اندك سهم ويندوز از بازار سيستم عامل‌ها هستند.

كنونيكال هم مي‌توانست از اين موقعيت به نحو احسن استفاده كرده و مقداري از سهم ويندوز را بربايد. اما به نظر مي‌رسد كه از قافله عقب مانده‌است. اگر سهمي از بازار نداشته باشيد تا نشان شركتي مثل ادوبي بدهيد، آن‌ها محصولاتشان را به لينوكس نخواهند آورد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۲:۳۴ توسط:computerhiphop موضوع:

۷ كاري كه كاربران لينوكس هنوز هم قادر به انجام آن نيستند

لينوكس از سوي طرفدارانش همواره به عنوان پلتفرمي مطرح مي‌شود كه هيچگونه محدوديتي در آن وجود ندارد. اما مواقعي پيش مي‌آيد كه جان‌سخت‌ترين كاربران لينوكس هم براي انجام كاري خاص مجبور به استفاده از مك او اس يا ويندوز مي‌شوند. در ادامه‌ با زوميت همراه باشيد تا نگاهي به ۷ مورد از اين كارها بياندازيم.
تبليغات
آيفون 7 با ضمانت نامه اصلي
نحوه ورود به بازار كار امنيت
آمادگي ورود به بازار كار

نويسنده‌ي وبسايت itworld اعتراف مي‌كند كه هميشه به اينكه هيچ چيز فراتر از دسترس كاربران لينوكس وجود ندارد، افتخار مي‌كرده است؛ تا اينكه سردبير سايت او را به اين چالش دعوت مي‌كند كه ليستي از كارهايي كه در لينوكس قادر به انجام آن‌ها نيست تهيه كند. او در نهايت به ۷ موردي مي‌رسد كه جامعه‌ي كاربران لينوكس قادر به انجام آن نيستند.

قبل از هر چيز بايد اشاره كرد كه هيچ‌كدام از موارد زير ناشي از محدوديت‌هاي لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست، بلكه مشكل از توسعه دهندگان نرم‌افزارها و ارائه دهندگان محتوا است.
۱. ويرايش تصاوير با فوتوشاپ

maxresdefault

وقتي كه به فوتوشاپ اشاره كنيد، كاربران مشتاق لينوكس به شما خواهند گفت كه نيازي به استفاده از آن براي ويرايش تصاوير در لينوكس نداريد و GIMP به خوبي از عهده‌ي انجام اين كارها بر مي‌آيد. اما اين حرف براي همه‌ي كاربران صادق نيست و بستگي سنگيني به اين دارد كه مي‌خواهيد با تصاوير خود چكار كنيد؟

GIMP ابزار فوق‌العاده‌اي براي ويرايش تصاوير است و در اكثر مقاصد مي‌توان از آن استفاده كرد. براي كاربران با سطح متوسط، GIMP قابليت‌هايي فراتر از يك ابزار ويرايش ابتدايي و اوليه ارائه مي‌دهد.

هرچند، وقتي نوبت به كارهاي سخت و خلاقانه‌تر مي‌رسد، شايد ترجيح بدهيد از فوتوشاپ به همراه LightRoom استفاده كنيد. هزاران پلاگين، فيلتر، افزونه، اكشن‌ و نرم افزارهاي جانبي كمكي ماند Nik وجود دارند كه فوتوشاپ را به بهترين در نوع خود تبديل مي‌كنند. GIMP شايد براي كاربران معمولي عالي باشد، اما براي حرفه‌اي‌ها فوتوشاپ انتخاب درست است. نبود پشتيباني از مد رنگي سي‌ام‌واي‌كي (CMYK) به تنهايي GIMP را از بازار حرفه‌اي حذف مي‌كند.
۲. ويرايش ويدئو با ادوبي پريمير

Adobe Premiere Pro dual timeline view

اگر عكاس حرفه‌اي و ويرايش‌گر فيلم باشيد، نبود ابزارهاي غني از ويژگي‌هاي متنوع و حرفه‌اي، عيب ديگري براي انتخاب لينوكس به عنوان يك پلتفرم است. براي كاربران لينوكس نرم‌افزارهاي متن باز ويرايش ويدئوي زيادي از جمله Kdenlive و Open Shot وجود دارد؛ براي برش ويدئو‌ها و اين قبيل كارهاي ساده مي‌توان بر روي Kdenlive حساب باز كرد، اما خيلي‌ها براي كارهاي پيچيده و پروژه‌هاي حرفه‌اي ترجيح مي‌دهند از ادوبي پريمير (Adobe Premiere) استفاده كنند. نويسنده‌ي متن دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي را گذرانده و به نرم افزار Final Cut Pro مسلط است. وقتي بخواهيد يك فيلم ۴۵ دقيقه‌اي را با استفاده از ۵ ساعت فيلم خام اوليه و متشكل از حداقل ۵ قطعه ويدئو بسازيد، قطعاً به ابزارهايي حرفه‌اي تر نياز خواهيد داشت.
۳. گيمينگ حرفه‌اي

gamer header

اگر از آن دسته گيمرهاي حرفه‌اي هستيد كه هنوز هم كپي فيزيكي ديسك‌ بازي‌هاي قديمي خود مانند Call of Duty و Medal of Honor و Crysis را براي يادگاري هم كه شده نگه داشته‌ايد، لينوكس انتخاب مناسبي براي شما نخواهد بود. استفاده از لينوكس باعث مي‌شود حتي اگر زمان خالي براي بازي كردن هم داشته باشيد، نتوانيد مانند گذشته به انجام بازي‌هاي جدي بپردازيد.

كاربران لينوكس زيادي را خواهيد يافت كه تنها براي لذت بردن از چنين بازي‌هايي در كنار لينوكس از ويندوز هم استفاده مي‌كنند . شايد استدلال كنيد كه استيم براي لينوكس هم وجود دارد؛ اما بيشتر بازي‌هاي مشهور، از جمله‌ آن‌هايي كه در بالا به آنها اشاره شد براي لينوكس وجود ندارند. حتي خود Valve هم تمامي بازي‌هاي ويندوزي خود را براي لينوكس عرضه نكرده است.

پس گيمرهاي حرفه‌اي هنوز هم براي بازي به سراغ ويندوز مي‌روند.
۴. استريم ويدئو

HBO NOW Apple TV

به لطف گوگل كروم، حالا مي‌توانيد از نتفليكس بر روي لينوكس هم لذت ببريد؛ اما بقيه‌ي سرويس‌هاي استريم مانند HBO Now هنوز هم بر روي لينوكس قابل دسترسي نيستند. تا چندي پيش سرويس Amazon Primeآمازون هم بدون استفاده از ترفند‌هاي خاص بر روي لينوكس در دسترس نبود.

HBO هنوز هم از تكنولوژي‌هاي قديمي مانند فلش و سيلورلايت براي پخش استفاده مي‌كند. اين تكنولوژي‌ها در حال فراموشي هستند و لينوكس از آن‌ها پشتيباني نمي‌كند. براي دسترسي به چنين محتواهايي مجبور به استفاده از ويندوز يا مك او اس هستيد.
۵. گوگل درايو

google drive

جاي سوال است كه كدام چالش فني‌ گوگل را از عرضه‌ي كلاينت گوگل درايو براي لينوكس باز داشته است. شركت‌هاي بسيار كوچكتري وجود دارند كه قادر به عرضه‌ي كلاينت فضاي ابري و سرويس همگام‌سازي خود براي لينوكس هستند.

چيزي كه موضوع را جالب‌تر مي‌كند اين است كه مهندسان گوگل مرتباً مي‌گويند در حال كار بر روي كلاينت اين سرويس براي لينوكس هستند. تا به الان كاربران لينوكس اميد خود براي استفاده از گوگل درايو بر روي پلتفرم محبوبشان را از دست داده‌اند.

گرچه كلاينت‌هاي ثالثي مثل inSync وجود دارند، اما تنها موجب هزينه‌ي اضافي خواهند شد.
۶. آيتيونز

iTunes

چه كسي ممكن است بر روي لينوكس به نرم‌افزاري مثل آيتيونز احتياج داشته باشد؟ افراد زيادي وجود دارند كه از طيف وسيعي از محصولات دنياي تكنولوژي بهره مي‌برند و ممكن است در كنار سيستم لينوكسي خود، از آيفون يا آيپد هم استفاده كنند.

درحالي كه استفاده از اندرويد با يك كامپيوتر لينوكسي بسيار آسان است، انجام همين كار با يك دستگاه iOS بسيار مشكل است.

در حالي كه مي‌توانيد آيپد خود را به سيستمي لينوكسي متصل كرده و از طريق فايل منيجرهايي مانند اپليكيشن Files به محتواي آن دسترسي پيدا كنيد، نمي‌توانيد هيچ محتوايي را به آيپد منتقل كنيد. iOS سيستم لينوكس را پيدا و شناسايي نخواهد كرد و قادر به دسترسي به محتواي آن نخواهيد بود. نمي‌توانيد فايل‌ها را به سادگي به دستگاه‌هاي مبتني بر iOS كپي كرده و از آن‌ها استفاده كنيد.

اپل استاد قفل گذاري بر روي دستگاه‌هايش است و آيتونز تنها دروازه‌ي انتقال فايل بين كامپيوتر و iOS است. بدون آيتونز كاربران لينوكس به معناي واقعي كلمه پشت درهاي بسته‌ي دستگاهشان خواهند ماند. در حالي كه كاربران اندرويد با اپليكيشن‌هايي مانند AirDroid كار انتقال داده‌ها را به راحتي انجام مي‌دهند، چنين اپليكيشني براي iOS وجود ندارد.

اپ‌هايي مانند FileApp براي iOS وجود دارند، اما به شدت محدود هستند و تنها فولدر download را بين iOS و لينوكس به اشتراك مي‌گذارد و درنتيجه استفاده از آن‌ها بسيار سخت است.

نكته‌ي مايوس كننده‌تر اين است كه حتي اگر از FileApp براي انتقال فيلم يا عكس به آيپد استفاده كنيد، تنها همين اپ توانايي دسترسي به اين فايل‌ها را خواهد داشت. هيچ اپليكيشن ديگري مثل VLC يا پخش كننده‌ي ويدئو و موسيقي خود iOS قادر به پخش اين فايل‌ها نخواهند بود.
۷. اينترنت اكسپلورر

IE

شايد ديوانگي به نظر برسد. اينترنت اكسپلورر براي لينوكس؟ كسي هنوز هم از آن استفاده مي‌كند؟ شايد بتوان نياز به آيتيونز در لينوكس را توجيه كرد اما اينترنت اكسپلورر چطور؟ حتي كاربران ويندوز هم كروم يا فايرفاكس را ترجيح مي‌دهند. خود مايكروسافت هم آينده‌اي براي آن نديده و مرورگر جديد اج را به همراه ويندوز ۱۰ ارائه كرده است. پس چرا يك كاربر لينوكس بايد به اينترنت اكسپلورر نياز پيدا كند؟

فرض كنيد براي ثبت نام در آزمون استخدامي يك شركت از طريق سيستم لينوكسي خود وارد وبسايت آن شده‌ايد. بالاي صفحه اين اخطار را مي‌بينيد كه براي ادامه به مرورگر اينترنت اكسپلورر نياز است. با استفاده از افزونه‌هاي موجود براي فايرفاكس و با لبخندي بر لب user agent مرورگر خود را به اينترنت اكسپلورر تغيير مي‌دهيد تا به خيال خود وبسايت شركت را فريب داده باشيد. اما هنگامي كه متوجه مي‌شويد واقعاً به اينترنت اكسپلورر نياز است و هيچ راه ديگري براي دسترسي به وبسايت از طريق لينوكس وجود ندارد، لبخند از لب‌هايتان محو خواهد شد.

نمونه‌هاي مشابه وبسايت‌ها و پورتال‌هاي دانشگاهي هم آنقدر زيادند كه نيازي به اشاره به آن‌ها نيست.

سازمان‌ها و ادارات زيادي وجود دارند كه هنوز هم در دوران ماقبل تاريخ زندگي مي‌كنند و با استفاده از تكنولوژي‌هاي باستاني سعي در جذب استعداد در سال ۲۰۱۵ دارند!
و يك چيز ديگر...

اپ‌هاي مشهور فراوان ديگري هم وجود دارند كه هنوز براي لينوكس عرضه نشده‌اند. از نرم‌افزارهاي طراحي معروفي مانند Sketch و Skala Preview گرفته تا نرم‌افزارهاي تخصصي مهندسي كه اگر مشابه آن‌ها براي لينوكس موجود هم باشد، به خوبي نسخه‌ي اصلي نيست و كارايي آن را ندارد.
آينده براي كاربران لينوكس به چه شكل رقم خواهد خورد؟

linux future

هيچكدام از مواردي كه در بالا به آن‌ها اشاره شد ناشي از هيچگونه محدوديتي در لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست. گوگل به راحتي مي‌تواند يك كلاينت براي لينوكس درست كند. HBO و آمازون مي‌توانند از تكنولوژي‌هاي جديد مانند HTML5 استفاده كنند تا كاربران بيشتري قادر به استفاده از سرويس‌هايشان باشند؛ همانطور كه نتفليكس و Hulu اين كار را كرده‌اند.

آيا اين شرايط روزي تغيير خواهد كرد؟ شايد. به لطف گوگل كروم كاربران لينوكس قادر به استفاده از سرويس‌هايي شده‌اند كه دسترسي به بسياري از آن‌ها تا پيش از اين برايشان ممكن نبود.

در حال حاضر كنونيكال تنها شركتي است كه بر روي نسخه‌ي دسكتاپ لينوكس سرمايه‌گذاري كرده و مي‌كند، در حالي كه بزرگاني مانند RedHat و SUSE كاملاً از نسخه‌ي "مصرف كننده" يا لينوكس دسكتاپ دست شسته‌اند و تنها بر روي بخش مشتري‌هاي سازماني متمركز شده‌اند. گوگل تنواسته است شركت‌هايي مانند ادوبي را متقاعد كند تا نرم‌افزارهايشان را به سيستم عامل كروم (Chrome OS) بياورند، هرچند سهم بازاري حتي كمتر از اوبونتو دارد.

كنونيكال بايد هنر همكاري با چنين شركت‌هاي بزرگي را از گوگل بياموزد. البته شايد اصلاً پتانسيلي را در لينوكس دسكتاپ نمي‌بيند كه خودش را به آب و آتش نمي‌زند. در همين حال كه كنونيكال دست بر روي دست گذاشته است، اپل و گوگل به شدت مشتاق به بهره‌برداري از افت اندك سهم ويندوز از بازار سيستم عامل‌ها هستند.

كنونيكال هم مي‌توانست از اين موقعيت به نحو احسن استفاده كرده و مقداري از سهم ويندوز را بربايد. اما به نظر مي‌رسد كه از قافله عقب مانده‌است. اگر سهمي از بازار نداشته باشيد تا نشان شركتي مثل ادوبي بدهيد، آن‌ها محصولاتشان را به لينوكس نخواهند آورد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۲:۱۲ توسط:computerhiphop موضوع:

لينوكس در ۲۰۱۵ بر همه‌ي عرصه‌هاي فناوري به جز دسكتاپ، سلطنت خواهد كرد

شايد توسعه‌دهندگان لينوكس هنوز هم در پي گسترش مرز‌هاي سيستم‌عامل خود در دنياي دسكتاپ باشند، اما با نگاهي به اطرف مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در همه جا حضور دارد. نگاهي به گجت‌ها و محصولات نمايش داده شده در CES 2015 به روشني گوياي اين موضوع است.

 همچون سنت هر ساله‌ي دنياي فناوري، بار ديگر در نخستين روز‌هاي سال ميلادي، لاس‌وگاس ميزبان برترين كمپاني‌هاي فناوري از گوشه‌گوشه‌ي جهان بود تا آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي موجود به نمايش گذاشته شوند. نكته‌اي كه در مورد گجت‌ها و محصولات حاضر در اين نمايشگاه به وضوح روشن بود، گستردگي استفاده از لينوكس در زير پوست اين گجت‌ها بود. براي مثال مي‌توان به Compute Stick اينتل اشاره كرد كه نسخه‌اي از ابونتو را در قالب كامپيوتري كوچك در اختيار كاربران قرار مي‌داد. البته اين محصول مشتي از خروار‌ها محصولي بود كه مبتني بر لينوكس در نمايشگاه به معرض تماشا گذاشته شده بودند.
دانگل Compute Stick اينتل مبتني بر لينوكس

LinuxInt 1

يكي از محصولاتي كه در غرفه‌ي اينتل خودنمايي مي‌كرد، دانگل سخت‌افزاري مشابه كروم‌كستي بود كه اينتل آن را Compute Stick نام نهاده بود. اين دانگل سخت‌افزاري قابليت اتصال به تلويزيون يا مانيتور را از طريق پورت HDMI داشته و مي‌توان پس از اتصال از آن به عنوان يك كامپيوتر استفاده كرد. هرچند محصولات مشابه ديگري نيز چون كروم‌كست، فاير تي‌وي استيك يا دانگل استريم روكو در بازار وجود دارند، اما هيچ‌يك چون كامپيوت استيك اينتل تجربه‌ي كار با يك سيستم مبتني بر معماري x86 را در اختيار كاربران قرار نمي‌دهند. كامپيوت استيك اينتل يك كامپيوتر x86 است كه از اين‌رو امكان اجراي ويندوز ۸.۱ و لينوكس را ميسر كرده است. نسخه‌ي لينوكس به‌دليل بهره‌گيري از مشخصات پايين‌تر، قيمت كمتري دارد. اينتل نسخه‌ي لينوكس را با برچسب قيمت ۸۹ دلاري روانه‌ي بازار خواهد كرد، در صورتي كه نسخه‌ي ويندوز با قيمت ۱۴۹ دلار به فروش خواهد رسيد.

محصولات مشابهي نيز در CES به نمايش گذاشته شده بودند. براي مثال مي‌توان به Genuine Intel‌ از يك كمپاني چيني اشاره كرد كه آن نيز از طريق HDMI به تلويزيون يا مانيتور متصل شده و امكان استفاده از يك كامپيوتر ويندوزي يا لينوكس را در اختيار كاربر قرار مي‌داد. با توجه به اينكه قيمت نسخه‌ي لينوكس اين محصولات بسيار پايين‌‌تر بوده و خود سيستم‌عامل لينوكس نيز به‌دليل انعطاف‌پذيري بيشتر، كاربردي‌تر است، احتمال موفقيت اين محصولات مبتني بر لينوكس بسيار بيشتر از نمونه‌هاي ويندوزي است.
همه چيز مبتني بر لينوكس شده است

LinuxInt 2

محصولاتي چون كامپيوت استيك كه از طريق پورت HDMI امكان استفاده از يك كامپيوتر لينوكسي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند در كنار كروم‌بوك‌ها و گوشي‌هاي اندرويدي، محصولاتي هستند كه مي‌توان به روشني حضور لينوكس را در آن‌ها لمس كرده و نشانه‌اي از اين سيستم‌عامل را روي آن‌ها ديد. اما حضور لينوكس در ساير محصولات موجود كه تعداد آن‌ها كم نيست همچون سايه‌اي است كه كل دنياي فناوري را در سيطره‌ي خود قرار داده است.

در ظاهر به‌نظر مي‌رسد كه مرز لينوكس تنها به درصد اندك اين سيستم‌عامل در پي‌سي‌ها محدود مي‌شود، اما با توجه بيشتر و كنار زدن لايه‌هاي ظاهري انواع سيستم‌ها مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در همه جا حاضر است. براي مثال تلويزيون هوشمند پاناسونيك مبتني بر سيستم‌عامل فايرفاكس است كه اين سيستم‌عامل نيز بر پايه‌ي لينوكس بنبا شده است. تمام كنسول‌هاي بازي اندرويدي كه از جمله‌ي آن مي‌توان به كنسول بازي Forge TV كمپاني Razer اشاره كرد، از كرنل لينوكس استفاده مي‌كنند. سامسونگ نيز با تغيير سيستم‌عامل تلويزيون‌هاي خود و استفاده از تايزن، كرنل لينوكس را مورد استفاده قرار داده است؛ البته در اين بين نبايد ساعت‌هاي‌هوشمند تايزني سامسونگ را نيز از ياد برد. به‌همين ترتيب مي‌توان به WebOS ال‌جي اشاره كرد كه اين كمپاني كره‌اي در ساعت‌هاي‌هوشمند و همچنين تلويزيون‌هاي هوشمند خود از آن استفاده مي‌كند. به بيان بهتر تمام محصولات موجود در بازار كه مبتني بر اندرويد توسعه يافته‌اند، براساس لينوكس توسعه يافته و جزو گجت‌هاي لينوكسي به شمار مي‌روند.

با اشاعه‌ي استفاده از انواع گجت‌هاي پوشيدني در كنار توسعه‌ي بيش از پيش اينترنت اشيا، خواهيم ديد كه مرزهاي لينوكس گسترده‌تر از پيش خواهند شد. حتي روبات‌ها نيز از اين امر مصون نيستند و شماري از روبات‌هاي مورد استفاده در صنعت و تجارت و حتي برخي از نمونه‌هاي مفهومي، مبتني بر لينوكس توسعه يافته‌اند. در آينده نيز استفاده از سيستم‌عامل‌هاي مخصوص سيستم‌هاي توكار كنار گذاشته شده و لينوكس حرف اول را در حوزه‌ي روبات‌ها خواهد زد. در حال حاضر گوگل در خودروي بدون‌ راننده‌ي هوشمند خود نيز از توزيع اوبونتو لينوكس استفاده مي‌كند.

مايكروسافت با علم به اين موضوع در حال توسعه‌ي ويندوز براي اينترنت اشيا است كه برخلاف نسخه‌هاي پيشين اين سيستم‌عامل فارغ از گواهي و بصورت رايگان عرضه خواهد شد. اما لينوكس در جبهه‌ي خود با وجود بازيگران قدرتمندي چون اندرويد بسيار جلوتر از ساير رقبا حركت مي‌كند.
لينوكس سنتي روي دسكتاپ چندان موفق نيست

LinuxInt 3

تنها حوزه‌اي كه لينوكس نتوانسته موفقيت چشم‌گير يا به بيان بهتر محبوبيت بالايي را كسب كند، استفاده از اين سيستم‌عامل در دسكتاپ‌ها است. با جستجوي كوتاهي در اينترنت مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در زمينه‌ي استفاده در سرور‌ها از محبوبيت بالايي برخوردار است. به واسطه‌ي سيستم‌عامل اندرويد نيز لينوكس سهم چشم‌گيري در بازار گجت‌هاي موبايل دارد، از اين‌رو لينوكس پيش از اين بازار موبايل را به تصرف خود درآورده است. تبلت‌ها نيز وضعيت مشابهي دارند.

به‌نظر مي‌رسد سال ۲۰۱۵ را بايد سال لينوكس در تلويزيون‌هاي‌هوشمند بدانيم. همچنين گسترش استفاده از ابزار‌ها و لوازم خانگي‌هوشمند مبتني بر بستر‌هاي توسعه يافته توسط لينوكس نيز گستره‌ي اين سيستم‌عامل را بسيار بالا برده است. علاوه بر توزيع‌هاي مختلف لينوكس، اين سيستم‌عامل در ظاهر ديگري نيز روانه‌ي بازار شده كه رفته رفته محبوبيت آن‌ها افزايش مي‌يابد. اين ظاهر جديد همان سيستم‌عامل كروم است كه گوگل با همكاري كمپاني‌هاي توليدكننده‌ي سخت‌افزار در قالب كروم‌بوك‌هاي ارزان قيمت روانه‌ي بازار مي‌كند. با توجه به موارد عنوان شده، مي‌توان سال ۲۰۱۵ را سالي خواند كه لينوكس گستره‌ي خود را بيش از پيش افزايش مي‌دهد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۰:۴۸ توسط:computerhiphop موضوع:

مايكروسافت توسعه دهندگان لينوكس را به استفاده از ويندوز 10 تشويق مي‌كند

ريچ ترنر، مدير ارشد برنامه‌هاي مايكروسافت، از توسعه دهندگان لينوكس خواست تا از ابزار‌هاي ويندوز 10 براي توسعه نرم‌افزار استفاده كنند.
سرانجام مايكروسافت به قابليت‌هاي بالاي متن باز (open-source) در جهان پي برد و از طرفي لينوكس در پي بررسي گزينه‌هايي است كه از طريق آن بتواند دامنه فعاليتش را توسعه دهد.

در يك  برنامه‌ تلويزيوني تحت عنوان «بهبود‌ Bash در ويندوز و كنسول ويندوز»، ريچ ترنر مدير ارشد برنامه‌هاي مايكروسافت، توسعه دهندگان لينوكس را ترغيب كرد تا از ويندوز 10 استفاده كنند.

 ترنر خطاب به توسعه دهندگان لينوكس، توضيح مي‌دهد:

    عضو اينسايدر ويندوز 10 شويد، از ابزارها استفاده كنيد، هاست خودتان را روي آپاچي اجرا كنيد و از طريق كد‌هاي جاوا به بانك اطلاعاتي خودتان در MySQL دسترسي پيدا كنيد.

ترنر در ادامه به اين موضوع اشاره مي‌كند كه زيرسيستم‌هاي ويندوز براي لينوكس وجود دارد كه به توسعه دهندگان كمك مي‌كند تا همه ابزار‌هاي مورد نيازشان را براي كد نويسي داشته باشند و از مزاياي ويندوز 10 استفاده كنند. ترنر همچنين مي‌گويد:

    در هر صورت شما معمولا از لينوكس براي ساخت يك برنامه استفاده مي‌كنيد. همچنين مي‌توان از زبان‌هاي برنامه‌نويسي Erlang و C استفاده كنيد، خصوصا اينكه ويندوز 10 امكان استفاده از Bash WSl را فراهم مي‌كند. اين امر زندگي را آسان‌تر مي‌سازد و به ما كمك مي‌كند محصولي بسازيم كه همه از آن استفاده كنند.

البته مايكروسافت مشتاق به بهبود WSl در ويندوز 10 است و ترنر مي‌گويد هدف نهايي اين است كه ويندوز به‌صورت كامل سازگار با ابزار‌هايي باشد كه در لينوكس اجرا مي‌شوند.

او مي‌گويد: «در عين حال ما راهي طولاني براي همگام‌سازي ابزار‌هاي موجود در لينوكس داريم».

اخيرا، مايكروسافت به‌عنوان عضو پلاتينيوم به بنياد لينوكس پيوست و متعهد شد تا در توسعه متن باز مشاركت كند. در زمان تصدي استيو بالمر، اظهار نظرش در مورد لينوكس كه آن را يك «سرطان» خوانده بود، بسياري از مردم را شگفت‌زده كرد؛ اما با مديريت ساتيا نادلا شركت مايكروسافت رويكرد متفاوتي در پيش گرفته است و تصميم دارد به‌عنوان يك اولويت به اكوسيستم متن باز نزديك‌تر شود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۹:۰۹ توسط:computerhiphop موضوع:

سيستم عامل اوبونتو ۱۴.۱۰ در مقابل مينت ۱۷.۱؛ كدام توزيع لينوكس بهتر است؟


نبرد بر سر بهترين ميزكار مدرن لينوكس همچنان بين اوبونتو و  مينت جريان دارد. انتخاب بين اين دو توزيع بسيار محبوب مخصوصا براي كساني كه تازه به سمت لينوكس مهاجرت كرده‌اند دشوار است. در ادامه مقايسه‌اي از جنبه‌هاي مختلف بين آخرين نسخه‌هاي اين دو توزيع پرطرفدرار لينوكس خواهيم داشت تا در انتخاب بهترين توزيع به شما كمك كنيم.


حتي اگر بخواهيد در محيط اينترنت از اشخاص مختلف درباره انتخاب بهترين توزيع لينوكس سوال كنيد، جواب‌هاي متنوع و گاه متضادي را دريافت خواهيد كرد. اما در بين توزيع‌هاي متعدد لينوكس قطعا نام اوبونتو و لينوكس مينت را در بين جواب‌هاي دريافتي بيشتر خواهيد شنيد.

در طول سال‌هاي گذشته اين دو توزيع محبوب رشد زيادي به خود ديده‌اند و ويژگي‌هاي بسياري به آن‌ها اضافه شده است. اما بايد مشخص كنيم كه كدام توزيع براي نياز و دلخواه ما بهترين است؟ كنونيكال و تيم توسعه دهنده دسكتاپ مينت هر دو سخت تلاش مي‌كنند تا استاندارد‌هايي به طراحي و امكانات بيشتري در سرتاسر سيستم عامل خود اضافه كنند. با اين حال تمركز هر دو تيم متفاوت از هم است. در حالي كه كنونيكال بيشتر  سعي دارد محيط اوبونتو را براي پي‌سي‌ها مدرن كند، اما مينت بر سادگي بيشتر و حس آشنايي با محيط متمركز شده است. مدت زمان زيادي از ارائه جديدترين نسخه‌هاي اين دو توزيع زيبا نمي‌گذرد و ما در ادامه قصد داريم ويژگي‌ها، طراحي، عملكرد و باقي بخش‌هاي هر پلتفرم را با ديگري مقايسه كنيم. با زوميت همراه باشيد.
ويژگي‌ها

در ابتدا لازم است بدانيد كه لينوكس مينت برخلاف اوبونتو در دو نسخه اصلي و متفاوت عرضه مي‌شود. اولين نسخه با محيط Cinnamon همراه شده كه در واقع يك رابط كاربري مدرن و زيبا بر پايه گنوم ۳ است. آخرين امكانات سيستم عامل لينوكس مينت و همچنين جديدترين المان‌هاي طراحي در اين محيط به كار گرفته مي‌شود كه البته روي سيستم‌هاي قوي با مصرف منابع سنگين بهترين عملكرد خود را نشان مي‌دهد. به عبارت ديگر، اگر شما ويژگي‌ها، عملكرد و كارايي و طراحي چشمگير و زيبا را در يك بسته كامل نياز داريد، سينامون اين بسته را در اختيار شما مي‌گذارد. نسخه ديگر MATE نام دارد كه براي سيستم‌هايي با توان و كشش پايين‌تر ساخته شده و از طراحي قديمي‌تر برخوردار است. محيط MATE بر پايه گنوم ۲ ساخته شده و با اينكه محيط گرافيكي چشم‌گيري ندارد، براي برخي افراد از لحاظ كارايي گزينه‌‌ي بهتري به حساب مي‌آيد. البته بايد توجه داشت كه كد‌هايي كه MATE با آن‌ها پايه گذاري شده ديگر در صدر توجه توسعه دهندگان نيست و همين مورد ممكن است در بلند مدت شما را با مشكلاتي مثل نبود پايداري سيستم عامل رو به رو كند. نصب نسخه MATE تنها براي سيستم‌هاي قديمي با مقدار حافظه رم و گرافيك كم توصيه مي‌شود.

Linux-Mint-17.1-Rebecca

اوبونتو از طرف ديگر با لانچر "Dash" سعي دارد محيطي مدرن را به پلتفرم خود ببخشد. در هر نسخه تازه كنونيكال تلاش دارد دسترس پذيري، قلمرو و امكانات Dash را بيشتر كند. برخلاف مينت، اگر سيستمي قديمي با كارت گرافيكي كه ديگر پشتيباني نشود، داشته باشيد در اوبونتو نسخه و انتخاب ديگري نخواهيد نداشت. در اين صورت با نصب اين توزيع عملكرد‌هاي سيستم شما با تاخير بيشتري انجام مي‌شوند. البته اين مورد مسئله بزرگي نيست، حتي اگر ۵ سال از عمر سيستم شما گذشته باشد باز هم بعيد است با چنين مشكلي در انتخاب بين اين دو توزيع مواجه شويد و اوبونتو به راحتي و رواني روي سيستم دسكتاپ شما قابل اجرا است.

Ubuntu.14.10-Utopic-Unicorn

از نظر قابليت‌هاي نرم‌افزاري، مينت به صورت پيش‌فرض ويژگي‌هاي زيادي همچون بلاك كننده دامين، تنظيمات حريم شخصي، تغييرات گرافيكي و ديگر موارد را در اختيار شما مي‌گذارد. مي‌توان يكي از قوي‌ترين ويژگي‌هاي مينت را توانايي شخصي سازي زياد محيط ميزكار دانست. در آخرين نسخه مينت يعني ۱۷.۱ توانايي شخصي سازي در اين توزيع لينوكس به مرحله بعد پا گذاشته و اكنون مي‌توان رنگ پوشه‌ها و رنگ پوسته برنامه مدير فايل را تغيير داد، محافظ صفحه نمايش انتخاب كرد و حتي صفحه آغاز به كار دسكتاپ را تغيير داد. حتي مي‌توانيد پوسته پيش‌فرض سيستم عامل را عوض و به هر رنگي كه دوست داريد تزيين كنيد. بسياري از اين قابليت‌هاي شخصي سازي در اوبونتو ۱۴.۱۰ وجود ندارند و كاربر مجبور است بدون در اختيار داشتن هر گونه ابزار شخصي سازي محيط، با رابط كاربري پيش‌فرض سيستم عامل سر كند.در بخش قابليت‌هاي نرم‌افزاري، ويژگي‌هاي متنوع و امكانات شخصي سازي قطعا برنده لينوكس مينت ۱۷.۱ است.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
تصاوير پس‌زمينه و افزودني‌ها

در حالي كه كنونيكال سخت مشغول بهينه سازي نسخه سيستم عامل خود است، تيم توسعه دهنده مينت در طي مدت گذشته مشغول بردن سيستم عامل خود به مرحله بعدي بوده‌اند. آن‌ها سعي داشته‌اند حتي با تغييراتي كه به وجود مي‌آيد سادگي را همچنان حفظ كنند و محيطي مينيمال را در اختيار كاربر خود قرار دهند. نرم‌افزار تغيير و انتخاب تصاوير پس‌زمينه در آخرين نسخه از لينوكس مينت كاملا باز طراحي شده و اكنون به شما اجازه انتخاب تصاويري زيبا و جديد اين نسخه و تصاوير نسخه‌هاي قبل را مي‌دهد. در اين نرم‌افزار متحول شده حتي مي‌توانيد زمان تغيير خودكار تصاوير پس زمينه را تعيين كنيد و مجموعه‌اي از تصاوير متنوع را در يك مدت مشخص روي ميزكار خود شاهد باشيد.

در طرف ديگر، اوبونتو ۱۴.۱۰ تنها تعدادي تصاوير پس زمينه جديد به توزيع خود اضافه كرده و ابزار تغيير تصاوير خود را بدون تغيير رها كرده است. به صورت كلي، گذشته از برنامه‌هاي بروز شده، تغيير بزرگي را نمي‌توان در اوبونتو ۱۴.۱۰ يافت. اميدواريم كنونيكال حداقل در نسخه بعد دستي به روي طراحي آيكون‌هاي پلتفرم خود بكشد.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
طراحي

محيط گرافيكي توزيع اوبونتو «يونيتي» نام دارد كه البته در نسخه ۱۴.۱۰ اين پلتفرم تغييري در طراحي و ظاهر آن به وجود نيامده است. اما در آخرين نسخه مينت تغييرات مهمي در ظاهر رابط كاربري ديده مي‌شود. انيميشن Zoom تازه به نسخه ۱۷.۱ مينت وارد شده و به حس مدرن بودن اين سيستم عامل كمك كرده است. همانطور كه در بخش قبل نيز اشاره شد، بخش تغيير تصاوير پس زمينه نيز در اين توزيع كاملا باز طراحي شده تا علاوه بر انتخاب در بين تصاوير بيشتر، به شما امكانات متعددي ارائه دهد. اما در بين اين تغييرات مهم‌تر از همه، توانايي تغيير رنگ پوسته ميزكار به هر شكل و ظاهري است كه شما بيشتر دوست داريد. هدف تيم توسعه دهنده در نسخه جديد مينت اين بوده كه كاربر اجازه داشته باشد متناسب با ترجيحات و علايق خود بهترين ظاهر را به يك ابزار پيش‌فرض در محيط ميزكار اعمال كند. حتي با وجود اين امكانات متعدد شخصي سازي، طراحي پيش‌فرض پوسته مينت به قدري زيبا و مدرن به نظر مي‌رسد كه شما علاقه‌اي به تغيير آن پيدا نخواهيد كرد. از نشانگر موس تا نوار ابزار همگي قابل شخصي سازي هستند.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
عملكرد و كارايي

در توزيع‌هاي مختلف لينوكس بايد به امر پايداري محيط و سيستم عامل توجه بسياري كرد. در استفاده‌هاي طولاني مدت از لينوكس مينت و اوبونتو، سيستم عامل مينت پايداري بسيار بيشتري دارد. از نظر من در محيط سينامون توزيع مينت، عملكرد چند وظيفگي با سرعت بالايي نسبت به يونيتي اوبونتو صورت مي‌گيرد و بسيار بعيد است كه سيستم كرش يا هنگ كند.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
نتيجه گيري

پس از اين مقايسه اجمالي حال به خوبي مي‌دانيم كه چرا لينوكس مينت يك توزيع مناسب براي همه افراد است. از افراد بسيار حرفه‌اي در محيط لينوكس تا كساني كه تازه به سمت لينوكس مهاجرت كرده‌اند، همگي مي‌توانند در مينت بهترين تجربه خود را از لينوكس بدست آورند. كنونيكال تلاش به يكپارچگي پلتفرم‌هاي خود در بين دستگاه‌هاي مختلف همچون پي‌سي، موبايل و تبلت گرفته اما به نظر مي‌رسد قرباني اين يكپارچگي نبود تمركز بالا روي نسخه پي‌سي و در نتيجه باگ‌هاي عجيب و اضافه نشدن امكانات تازه است. اگر تيم توسعه دهنده مينت با همين كيفيت بتواند به كار خود ادامه دهد، بعيد نيست كه تا مدتي ديگر اين توزيع از لحاظ كيفيت و تعداد طرفدار از اوبونتو سبقت بگيرد. در حال حاضر لينوكس مينت چهارمين دسكتاپ محبوب دنيا به شما مي‌رود.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۵:۴۶ توسط:computerhiphop موضوع: