computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

۷ كاري كه كاربران لينوكس هنوز هم قادر به انجام آن نيستند

لينوكس از سوي طرفدارانش همواره به عنوان پلتفرمي مطرح مي‌شود كه هيچگونه محدوديتي در آن وجود ندارد. اما مواقعي پيش مي‌آيد كه جان‌سخت‌ترين كاربران لينوكس هم براي انجام كاري خاص مجبور به استفاده از مك او اس يا ويندوز مي‌شوند. در ادامه‌ با زوميت همراه باشيد تا نگاهي به ۷ مورد از اين كارها بياندازيم.
تبليغات
آيفون 7 با ضمانت نامه اصلي
نحوه ورود به بازار كار امنيت
آمادگي ورود به بازار كار

نويسنده‌ي وبسايت itworld اعتراف مي‌كند كه هميشه به اينكه هيچ چيز فراتر از دسترس كاربران لينوكس وجود ندارد، افتخار مي‌كرده است؛ تا اينكه سردبير سايت او را به اين چالش دعوت مي‌كند كه ليستي از كارهايي كه در لينوكس قادر به انجام آن‌ها نيست تهيه كند. او در نهايت به ۷ موردي مي‌رسد كه جامعه‌ي كاربران لينوكس قادر به انجام آن نيستند.

قبل از هر چيز بايد اشاره كرد كه هيچ‌كدام از موارد زير ناشي از محدوديت‌هاي لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست، بلكه مشكل از توسعه دهندگان نرم‌افزارها و ارائه دهندگان محتوا است.
۱. ويرايش تصاوير با فوتوشاپ

maxresdefault

وقتي كه به فوتوشاپ اشاره كنيد، كاربران مشتاق لينوكس به شما خواهند گفت كه نيازي به استفاده از آن براي ويرايش تصاوير در لينوكس نداريد و GIMP به خوبي از عهده‌ي انجام اين كارها بر مي‌آيد. اما اين حرف براي همه‌ي كاربران صادق نيست و بستگي سنگيني به اين دارد كه مي‌خواهيد با تصاوير خود چكار كنيد؟

GIMP ابزار فوق‌العاده‌اي براي ويرايش تصاوير است و در اكثر مقاصد مي‌توان از آن استفاده كرد. براي كاربران با سطح متوسط، GIMP قابليت‌هايي فراتر از يك ابزار ويرايش ابتدايي و اوليه ارائه مي‌دهد.

هرچند، وقتي نوبت به كارهاي سخت و خلاقانه‌تر مي‌رسد، شايد ترجيح بدهيد از فوتوشاپ به همراه LightRoom استفاده كنيد. هزاران پلاگين، فيلتر، افزونه، اكشن‌ و نرم افزارهاي جانبي كمكي ماند Nik وجود دارند كه فوتوشاپ را به بهترين در نوع خود تبديل مي‌كنند. GIMP شايد براي كاربران معمولي عالي باشد، اما براي حرفه‌اي‌ها فوتوشاپ انتخاب درست است. نبود پشتيباني از مد رنگي سي‌ام‌واي‌كي (CMYK) به تنهايي GIMP را از بازار حرفه‌اي حذف مي‌كند.
۲. ويرايش ويدئو با ادوبي پريمير

Adobe Premiere Pro dual timeline view

اگر عكاس حرفه‌اي و ويرايش‌گر فيلم باشيد، نبود ابزارهاي غني از ويژگي‌هاي متنوع و حرفه‌اي، عيب ديگري براي انتخاب لينوكس به عنوان يك پلتفرم است. براي كاربران لينوكس نرم‌افزارهاي متن باز ويرايش ويدئوي زيادي از جمله Kdenlive و Open Shot وجود دارد؛ براي برش ويدئو‌ها و اين قبيل كارهاي ساده مي‌توان بر روي Kdenlive حساب باز كرد، اما خيلي‌ها براي كارهاي پيچيده و پروژه‌هاي حرفه‌اي ترجيح مي‌دهند از ادوبي پريمير (Adobe Premiere) استفاده كنند. نويسنده‌ي متن دوره‌هاي آموزش فيلم‌سازي را گذرانده و به نرم افزار Final Cut Pro مسلط است. وقتي بخواهيد يك فيلم ۴۵ دقيقه‌اي را با استفاده از ۵ ساعت فيلم خام اوليه و متشكل از حداقل ۵ قطعه ويدئو بسازيد، قطعاً به ابزارهايي حرفه‌اي تر نياز خواهيد داشت.
۳. گيمينگ حرفه‌اي

gamer header

اگر از آن دسته گيمرهاي حرفه‌اي هستيد كه هنوز هم كپي فيزيكي ديسك‌ بازي‌هاي قديمي خود مانند Call of Duty و Medal of Honor و Crysis را براي يادگاري هم كه شده نگه داشته‌ايد، لينوكس انتخاب مناسبي براي شما نخواهد بود. استفاده از لينوكس باعث مي‌شود حتي اگر زمان خالي براي بازي كردن هم داشته باشيد، نتوانيد مانند گذشته به انجام بازي‌هاي جدي بپردازيد.

كاربران لينوكس زيادي را خواهيد يافت كه تنها براي لذت بردن از چنين بازي‌هايي در كنار لينوكس از ويندوز هم استفاده مي‌كنند . شايد استدلال كنيد كه استيم براي لينوكس هم وجود دارد؛ اما بيشتر بازي‌هاي مشهور، از جمله‌ آن‌هايي كه در بالا به آنها اشاره شد براي لينوكس وجود ندارند. حتي خود Valve هم تمامي بازي‌هاي ويندوزي خود را براي لينوكس عرضه نكرده است.

پس گيمرهاي حرفه‌اي هنوز هم براي بازي به سراغ ويندوز مي‌روند.
۴. استريم ويدئو

HBO NOW Apple TV

به لطف گوگل كروم، حالا مي‌توانيد از نتفليكس بر روي لينوكس هم لذت ببريد؛ اما بقيه‌ي سرويس‌هاي استريم مانند HBO Now هنوز هم بر روي لينوكس قابل دسترسي نيستند. تا چندي پيش سرويس Amazon Primeآمازون هم بدون استفاده از ترفند‌هاي خاص بر روي لينوكس در دسترس نبود.

HBO هنوز هم از تكنولوژي‌هاي قديمي مانند فلش و سيلورلايت براي پخش استفاده مي‌كند. اين تكنولوژي‌ها در حال فراموشي هستند و لينوكس از آن‌ها پشتيباني نمي‌كند. براي دسترسي به چنين محتواهايي مجبور به استفاده از ويندوز يا مك او اس هستيد.
۵. گوگل درايو

google drive

جاي سوال است كه كدام چالش فني‌ گوگل را از عرضه‌ي كلاينت گوگل درايو براي لينوكس باز داشته است. شركت‌هاي بسيار كوچكتري وجود دارند كه قادر به عرضه‌ي كلاينت فضاي ابري و سرويس همگام‌سازي خود براي لينوكس هستند.

چيزي كه موضوع را جالب‌تر مي‌كند اين است كه مهندسان گوگل مرتباً مي‌گويند در حال كار بر روي كلاينت اين سرويس براي لينوكس هستند. تا به الان كاربران لينوكس اميد خود براي استفاده از گوگل درايو بر روي پلتفرم محبوبشان را از دست داده‌اند.

گرچه كلاينت‌هاي ثالثي مثل inSync وجود دارند، اما تنها موجب هزينه‌ي اضافي خواهند شد.
۶. آيتيونز

iTunes

چه كسي ممكن است بر روي لينوكس به نرم‌افزاري مثل آيتيونز احتياج داشته باشد؟ افراد زيادي وجود دارند كه از طيف وسيعي از محصولات دنياي تكنولوژي بهره مي‌برند و ممكن است در كنار سيستم لينوكسي خود، از آيفون يا آيپد هم استفاده كنند.

درحالي كه استفاده از اندرويد با يك كامپيوتر لينوكسي بسيار آسان است، انجام همين كار با يك دستگاه iOS بسيار مشكل است.

در حالي كه مي‌توانيد آيپد خود را به سيستمي لينوكسي متصل كرده و از طريق فايل منيجرهايي مانند اپليكيشن Files به محتواي آن دسترسي پيدا كنيد، نمي‌توانيد هيچ محتوايي را به آيپد منتقل كنيد. iOS سيستم لينوكس را پيدا و شناسايي نخواهد كرد و قادر به دسترسي به محتواي آن نخواهيد بود. نمي‌توانيد فايل‌ها را به سادگي به دستگاه‌هاي مبتني بر iOS كپي كرده و از آن‌ها استفاده كنيد.

اپل استاد قفل گذاري بر روي دستگاه‌هايش است و آيتونز تنها دروازه‌ي انتقال فايل بين كامپيوتر و iOS است. بدون آيتونز كاربران لينوكس به معناي واقعي كلمه پشت درهاي بسته‌ي دستگاهشان خواهند ماند. در حالي كه كاربران اندرويد با اپليكيشن‌هايي مانند AirDroid كار انتقال داده‌ها را به راحتي انجام مي‌دهند، چنين اپليكيشني براي iOS وجود ندارد.

اپ‌هايي مانند FileApp براي iOS وجود دارند، اما به شدت محدود هستند و تنها فولدر download را بين iOS و لينوكس به اشتراك مي‌گذارد و درنتيجه استفاده از آن‌ها بسيار سخت است.

نكته‌ي مايوس كننده‌تر اين است كه حتي اگر از FileApp براي انتقال فيلم يا عكس به آيپد استفاده كنيد، تنها همين اپ توانايي دسترسي به اين فايل‌ها را خواهد داشت. هيچ اپليكيشن ديگري مثل VLC يا پخش كننده‌ي ويدئو و موسيقي خود iOS قادر به پخش اين فايل‌ها نخواهند بود.
۷. اينترنت اكسپلورر

IE

شايد ديوانگي به نظر برسد. اينترنت اكسپلورر براي لينوكس؟ كسي هنوز هم از آن استفاده مي‌كند؟ شايد بتوان نياز به آيتيونز در لينوكس را توجيه كرد اما اينترنت اكسپلورر چطور؟ حتي كاربران ويندوز هم كروم يا فايرفاكس را ترجيح مي‌دهند. خود مايكروسافت هم آينده‌اي براي آن نديده و مرورگر جديد اج را به همراه ويندوز ۱۰ ارائه كرده است. پس چرا يك كاربر لينوكس بايد به اينترنت اكسپلورر نياز پيدا كند؟

فرض كنيد براي ثبت نام در آزمون استخدامي يك شركت از طريق سيستم لينوكسي خود وارد وبسايت آن شده‌ايد. بالاي صفحه اين اخطار را مي‌بينيد كه براي ادامه به مرورگر اينترنت اكسپلورر نياز است. با استفاده از افزونه‌هاي موجود براي فايرفاكس و با لبخندي بر لب user agent مرورگر خود را به اينترنت اكسپلورر تغيير مي‌دهيد تا به خيال خود وبسايت شركت را فريب داده باشيد. اما هنگامي كه متوجه مي‌شويد واقعاً به اينترنت اكسپلورر نياز است و هيچ راه ديگري براي دسترسي به وبسايت از طريق لينوكس وجود ندارد، لبخند از لب‌هايتان محو خواهد شد.

نمونه‌هاي مشابه وبسايت‌ها و پورتال‌هاي دانشگاهي هم آنقدر زيادند كه نيازي به اشاره به آن‌ها نيست.

سازمان‌ها و ادارات زيادي وجود دارند كه هنوز هم در دوران ماقبل تاريخ زندگي مي‌كنند و با استفاده از تكنولوژي‌هاي باستاني سعي در جذب استعداد در سال ۲۰۱۵ دارند!
و يك چيز ديگر...

اپ‌هاي مشهور فراوان ديگري هم وجود دارند كه هنوز براي لينوكس عرضه نشده‌اند. از نرم‌افزارهاي طراحي معروفي مانند Sketch و Skala Preview گرفته تا نرم‌افزارهاي تخصصي مهندسي كه اگر مشابه آن‌ها براي لينوكس موجود هم باشد، به خوبي نسخه‌ي اصلي نيست و كارايي آن را ندارد.
آينده براي كاربران لينوكس به چه شكل رقم خواهد خورد؟

linux future

هيچكدام از مواردي كه در بالا به آن‌ها اشاره شد ناشي از هيچگونه محدوديتي در لينوكس به عنوان يك پلتفرم نيست. گوگل به راحتي مي‌تواند يك كلاينت براي لينوكس درست كند. HBO و آمازون مي‌توانند از تكنولوژي‌هاي جديد مانند HTML5 استفاده كنند تا كاربران بيشتري قادر به استفاده از سرويس‌هايشان باشند؛ همانطور كه نتفليكس و Hulu اين كار را كرده‌اند.

آيا اين شرايط روزي تغيير خواهد كرد؟ شايد. به لطف گوگل كروم كاربران لينوكس قادر به استفاده از سرويس‌هايي شده‌اند كه دسترسي به بسياري از آن‌ها تا پيش از اين برايشان ممكن نبود.

در حال حاضر كنونيكال تنها شركتي است كه بر روي نسخه‌ي دسكتاپ لينوكس سرمايه‌گذاري كرده و مي‌كند، در حالي كه بزرگاني مانند RedHat و SUSE كاملاً از نسخه‌ي "مصرف كننده" يا لينوكس دسكتاپ دست شسته‌اند و تنها بر روي بخش مشتري‌هاي سازماني متمركز شده‌اند. گوگل تنواسته است شركت‌هايي مانند ادوبي را متقاعد كند تا نرم‌افزارهايشان را به سيستم عامل كروم (Chrome OS) بياورند، هرچند سهم بازاري حتي كمتر از اوبونتو دارد.

كنونيكال بايد هنر همكاري با چنين شركت‌هاي بزرگي را از گوگل بياموزد. البته شايد اصلاً پتانسيلي را در لينوكس دسكتاپ نمي‌بيند كه خودش را به آب و آتش نمي‌زند. در همين حال كه كنونيكال دست بر روي دست گذاشته است، اپل و گوگل به شدت مشتاق به بهره‌برداري از افت اندك سهم ويندوز از بازار سيستم عامل‌ها هستند.

كنونيكال هم مي‌توانست از اين موقعيت به نحو احسن استفاده كرده و مقداري از سهم ويندوز را بربايد. اما به نظر مي‌رسد كه از قافله عقب مانده‌است. اگر سهمي از بازار نداشته باشيد تا نشان شركتي مثل ادوبي بدهيد، آن‌ها محصولاتشان را به لينوكس نخواهند آورد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۲:۱۲ توسط:computerhiphop موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :