computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

سيستم عامل اوبونتو ۱۴.۱۰ در مقابل مينت ۱۷.۱؛ كدام توزيع لينوكس بهتر است؟


نبرد بر سر بهترين ميزكار مدرن لينوكس همچنان بين اوبونتو و  مينت جريان دارد. انتخاب بين اين دو توزيع بسيار محبوب مخصوصا براي كساني كه تازه به سمت لينوكس مهاجرت كرده‌اند دشوار است. در ادامه مقايسه‌اي از جنبه‌هاي مختلف بين آخرين نسخه‌هاي اين دو توزيع پرطرفدرار لينوكس خواهيم داشت تا در انتخاب بهترين توزيع به شما كمك كنيم.


حتي اگر بخواهيد در محيط اينترنت از اشخاص مختلف درباره انتخاب بهترين توزيع لينوكس سوال كنيد، جواب‌هاي متنوع و گاه متضادي را دريافت خواهيد كرد. اما در بين توزيع‌هاي متعدد لينوكس قطعا نام اوبونتو و لينوكس مينت را در بين جواب‌هاي دريافتي بيشتر خواهيد شنيد.

در طول سال‌هاي گذشته اين دو توزيع محبوب رشد زيادي به خود ديده‌اند و ويژگي‌هاي بسياري به آن‌ها اضافه شده است. اما بايد مشخص كنيم كه كدام توزيع براي نياز و دلخواه ما بهترين است؟ كنونيكال و تيم توسعه دهنده دسكتاپ مينت هر دو سخت تلاش مي‌كنند تا استاندارد‌هايي به طراحي و امكانات بيشتري در سرتاسر سيستم عامل خود اضافه كنند. با اين حال تمركز هر دو تيم متفاوت از هم است. در حالي كه كنونيكال بيشتر  سعي دارد محيط اوبونتو را براي پي‌سي‌ها مدرن كند، اما مينت بر سادگي بيشتر و حس آشنايي با محيط متمركز شده است. مدت زمان زيادي از ارائه جديدترين نسخه‌هاي اين دو توزيع زيبا نمي‌گذرد و ما در ادامه قصد داريم ويژگي‌ها، طراحي، عملكرد و باقي بخش‌هاي هر پلتفرم را با ديگري مقايسه كنيم. با زوميت همراه باشيد.
ويژگي‌ها

در ابتدا لازم است بدانيد كه لينوكس مينت برخلاف اوبونتو در دو نسخه اصلي و متفاوت عرضه مي‌شود. اولين نسخه با محيط Cinnamon همراه شده كه در واقع يك رابط كاربري مدرن و زيبا بر پايه گنوم ۳ است. آخرين امكانات سيستم عامل لينوكس مينت و همچنين جديدترين المان‌هاي طراحي در اين محيط به كار گرفته مي‌شود كه البته روي سيستم‌هاي قوي با مصرف منابع سنگين بهترين عملكرد خود را نشان مي‌دهد. به عبارت ديگر، اگر شما ويژگي‌ها، عملكرد و كارايي و طراحي چشمگير و زيبا را در يك بسته كامل نياز داريد، سينامون اين بسته را در اختيار شما مي‌گذارد. نسخه ديگر MATE نام دارد كه براي سيستم‌هايي با توان و كشش پايين‌تر ساخته شده و از طراحي قديمي‌تر برخوردار است. محيط MATE بر پايه گنوم ۲ ساخته شده و با اينكه محيط گرافيكي چشم‌گيري ندارد، براي برخي افراد از لحاظ كارايي گزينه‌‌ي بهتري به حساب مي‌آيد. البته بايد توجه داشت كه كد‌هايي كه MATE با آن‌ها پايه گذاري شده ديگر در صدر توجه توسعه دهندگان نيست و همين مورد ممكن است در بلند مدت شما را با مشكلاتي مثل نبود پايداري سيستم عامل رو به رو كند. نصب نسخه MATE تنها براي سيستم‌هاي قديمي با مقدار حافظه رم و گرافيك كم توصيه مي‌شود.

Linux-Mint-17.1-Rebecca

اوبونتو از طرف ديگر با لانچر "Dash" سعي دارد محيطي مدرن را به پلتفرم خود ببخشد. در هر نسخه تازه كنونيكال تلاش دارد دسترس پذيري، قلمرو و امكانات Dash را بيشتر كند. برخلاف مينت، اگر سيستمي قديمي با كارت گرافيكي كه ديگر پشتيباني نشود، داشته باشيد در اوبونتو نسخه و انتخاب ديگري نخواهيد نداشت. در اين صورت با نصب اين توزيع عملكرد‌هاي سيستم شما با تاخير بيشتري انجام مي‌شوند. البته اين مورد مسئله بزرگي نيست، حتي اگر ۵ سال از عمر سيستم شما گذشته باشد باز هم بعيد است با چنين مشكلي در انتخاب بين اين دو توزيع مواجه شويد و اوبونتو به راحتي و رواني روي سيستم دسكتاپ شما قابل اجرا است.

Ubuntu.14.10-Utopic-Unicorn

از نظر قابليت‌هاي نرم‌افزاري، مينت به صورت پيش‌فرض ويژگي‌هاي زيادي همچون بلاك كننده دامين، تنظيمات حريم شخصي، تغييرات گرافيكي و ديگر موارد را در اختيار شما مي‌گذارد. مي‌توان يكي از قوي‌ترين ويژگي‌هاي مينت را توانايي شخصي سازي زياد محيط ميزكار دانست. در آخرين نسخه مينت يعني ۱۷.۱ توانايي شخصي سازي در اين توزيع لينوكس به مرحله بعد پا گذاشته و اكنون مي‌توان رنگ پوشه‌ها و رنگ پوسته برنامه مدير فايل را تغيير داد، محافظ صفحه نمايش انتخاب كرد و حتي صفحه آغاز به كار دسكتاپ را تغيير داد. حتي مي‌توانيد پوسته پيش‌فرض سيستم عامل را عوض و به هر رنگي كه دوست داريد تزيين كنيد. بسياري از اين قابليت‌هاي شخصي سازي در اوبونتو ۱۴.۱۰ وجود ندارند و كاربر مجبور است بدون در اختيار داشتن هر گونه ابزار شخصي سازي محيط، با رابط كاربري پيش‌فرض سيستم عامل سر كند.در بخش قابليت‌هاي نرم‌افزاري، ويژگي‌هاي متنوع و امكانات شخصي سازي قطعا برنده لينوكس مينت ۱۷.۱ است.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
تصاوير پس‌زمينه و افزودني‌ها

در حالي كه كنونيكال سخت مشغول بهينه سازي نسخه سيستم عامل خود است، تيم توسعه دهنده مينت در طي مدت گذشته مشغول بردن سيستم عامل خود به مرحله بعدي بوده‌اند. آن‌ها سعي داشته‌اند حتي با تغييراتي كه به وجود مي‌آيد سادگي را همچنان حفظ كنند و محيطي مينيمال را در اختيار كاربر خود قرار دهند. نرم‌افزار تغيير و انتخاب تصاوير پس‌زمينه در آخرين نسخه از لينوكس مينت كاملا باز طراحي شده و اكنون به شما اجازه انتخاب تصاويري زيبا و جديد اين نسخه و تصاوير نسخه‌هاي قبل را مي‌دهد. در اين نرم‌افزار متحول شده حتي مي‌توانيد زمان تغيير خودكار تصاوير پس زمينه را تعيين كنيد و مجموعه‌اي از تصاوير متنوع را در يك مدت مشخص روي ميزكار خود شاهد باشيد.

در طرف ديگر، اوبونتو ۱۴.۱۰ تنها تعدادي تصاوير پس زمينه جديد به توزيع خود اضافه كرده و ابزار تغيير تصاوير خود را بدون تغيير رها كرده است. به صورت كلي، گذشته از برنامه‌هاي بروز شده، تغيير بزرگي را نمي‌توان در اوبونتو ۱۴.۱۰ يافت. اميدواريم كنونيكال حداقل در نسخه بعد دستي به روي طراحي آيكون‌هاي پلتفرم خود بكشد.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
طراحي

محيط گرافيكي توزيع اوبونتو «يونيتي» نام دارد كه البته در نسخه ۱۴.۱۰ اين پلتفرم تغييري در طراحي و ظاهر آن به وجود نيامده است. اما در آخرين نسخه مينت تغييرات مهمي در ظاهر رابط كاربري ديده مي‌شود. انيميشن Zoom تازه به نسخه ۱۷.۱ مينت وارد شده و به حس مدرن بودن اين سيستم عامل كمك كرده است. همانطور كه در بخش قبل نيز اشاره شد، بخش تغيير تصاوير پس زمينه نيز در اين توزيع كاملا باز طراحي شده تا علاوه بر انتخاب در بين تصاوير بيشتر، به شما امكانات متعددي ارائه دهد. اما در بين اين تغييرات مهم‌تر از همه، توانايي تغيير رنگ پوسته ميزكار به هر شكل و ظاهري است كه شما بيشتر دوست داريد. هدف تيم توسعه دهنده در نسخه جديد مينت اين بوده كه كاربر اجازه داشته باشد متناسب با ترجيحات و علايق خود بهترين ظاهر را به يك ابزار پيش‌فرض در محيط ميزكار اعمال كند. حتي با وجود اين امكانات متعدد شخصي سازي، طراحي پيش‌فرض پوسته مينت به قدري زيبا و مدرن به نظر مي‌رسد كه شما علاقه‌اي به تغيير آن پيدا نخواهيد كرد. از نشانگر موس تا نوار ابزار همگي قابل شخصي سازي هستند.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
عملكرد و كارايي

در توزيع‌هاي مختلف لينوكس بايد به امر پايداري محيط و سيستم عامل توجه بسياري كرد. در استفاده‌هاي طولاني مدت از لينوكس مينت و اوبونتو، سيستم عامل مينت پايداري بسيار بيشتري دارد. از نظر من در محيط سينامون توزيع مينت، عملكرد چند وظيفگي با سرعت بالايي نسبت به يونيتي اوبونتو صورت مي‌گيرد و بسيار بعيد است كه سيستم كرش يا هنگ كند.

برنده: لينوكس مينت ۱۷.۱
نتيجه گيري

پس از اين مقايسه اجمالي حال به خوبي مي‌دانيم كه چرا لينوكس مينت يك توزيع مناسب براي همه افراد است. از افراد بسيار حرفه‌اي در محيط لينوكس تا كساني كه تازه به سمت لينوكس مهاجرت كرده‌اند، همگي مي‌توانند در مينت بهترين تجربه خود را از لينوكس بدست آورند. كنونيكال تلاش به يكپارچگي پلتفرم‌هاي خود در بين دستگاه‌هاي مختلف همچون پي‌سي، موبايل و تبلت گرفته اما به نظر مي‌رسد قرباني اين يكپارچگي نبود تمركز بالا روي نسخه پي‌سي و در نتيجه باگ‌هاي عجيب و اضافه نشدن امكانات تازه است. اگر تيم توسعه دهنده مينت با همين كيفيت بتواند به كار خود ادامه دهد، بعيد نيست كه تا مدتي ديگر اين توزيع از لحاظ كيفيت و تعداد طرفدار از اوبونتو سبقت بگيرد. در حال حاضر لينوكس مينت چهارمين دسكتاپ محبوب دنيا به شما مي‌رود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۵:۴۶ توسط:computerhiphop موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :