computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

لينوكس در ۲۰۱۵ بر همه‌ي عرصه‌هاي فناوري به جز دسكتاپ، سلطنت خواهد كرد

شايد توسعه‌دهندگان لينوكس هنوز هم در پي گسترش مرز‌هاي سيستم‌عامل خود در دنياي دسكتاپ باشند، اما با نگاهي به اطرف مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در همه جا حضور دارد. نگاهي به گجت‌ها و محصولات نمايش داده شده در CES 2015 به روشني گوياي اين موضوع است.

 همچون سنت هر ساله‌ي دنياي فناوري، بار ديگر در نخستين روز‌هاي سال ميلادي، لاس‌وگاس ميزبان برترين كمپاني‌هاي فناوري از گوشه‌گوشه‌ي جهان بود تا آخرين دستاوردها و فناوري‌هاي موجود به نمايش گذاشته شوند. نكته‌اي كه در مورد گجت‌ها و محصولات حاضر در اين نمايشگاه به وضوح روشن بود، گستردگي استفاده از لينوكس در زير پوست اين گجت‌ها بود. براي مثال مي‌توان به Compute Stick اينتل اشاره كرد كه نسخه‌اي از ابونتو را در قالب كامپيوتري كوچك در اختيار كاربران قرار مي‌داد. البته اين محصول مشتي از خروار‌ها محصولي بود كه مبتني بر لينوكس در نمايشگاه به معرض تماشا گذاشته شده بودند.
دانگل Compute Stick اينتل مبتني بر لينوكس

LinuxInt 1

يكي از محصولاتي كه در غرفه‌ي اينتل خودنمايي مي‌كرد، دانگل سخت‌افزاري مشابه كروم‌كستي بود كه اينتل آن را Compute Stick نام نهاده بود. اين دانگل سخت‌افزاري قابليت اتصال به تلويزيون يا مانيتور را از طريق پورت HDMI داشته و مي‌توان پس از اتصال از آن به عنوان يك كامپيوتر استفاده كرد. هرچند محصولات مشابه ديگري نيز چون كروم‌كست، فاير تي‌وي استيك يا دانگل استريم روكو در بازار وجود دارند، اما هيچ‌يك چون كامپيوت استيك اينتل تجربه‌ي كار با يك سيستم مبتني بر معماري x86 را در اختيار كاربران قرار نمي‌دهند. كامپيوت استيك اينتل يك كامپيوتر x86 است كه از اين‌رو امكان اجراي ويندوز ۸.۱ و لينوكس را ميسر كرده است. نسخه‌ي لينوكس به‌دليل بهره‌گيري از مشخصات پايين‌تر، قيمت كمتري دارد. اينتل نسخه‌ي لينوكس را با برچسب قيمت ۸۹ دلاري روانه‌ي بازار خواهد كرد، در صورتي كه نسخه‌ي ويندوز با قيمت ۱۴۹ دلار به فروش خواهد رسيد.

محصولات مشابهي نيز در CES به نمايش گذاشته شده بودند. براي مثال مي‌توان به Genuine Intel‌ از يك كمپاني چيني اشاره كرد كه آن نيز از طريق HDMI به تلويزيون يا مانيتور متصل شده و امكان استفاده از يك كامپيوتر ويندوزي يا لينوكس را در اختيار كاربر قرار مي‌داد. با توجه به اينكه قيمت نسخه‌ي لينوكس اين محصولات بسيار پايين‌‌تر بوده و خود سيستم‌عامل لينوكس نيز به‌دليل انعطاف‌پذيري بيشتر، كاربردي‌تر است، احتمال موفقيت اين محصولات مبتني بر لينوكس بسيار بيشتر از نمونه‌هاي ويندوزي است.
همه چيز مبتني بر لينوكس شده است

LinuxInt 2

محصولاتي چون كامپيوت استيك كه از طريق پورت HDMI امكان استفاده از يك كامپيوتر لينوكسي را در اختيار كاربران قرار مي‌دهند در كنار كروم‌بوك‌ها و گوشي‌هاي اندرويدي، محصولاتي هستند كه مي‌توان به روشني حضور لينوكس را در آن‌ها لمس كرده و نشانه‌اي از اين سيستم‌عامل را روي آن‌ها ديد. اما حضور لينوكس در ساير محصولات موجود كه تعداد آن‌ها كم نيست همچون سايه‌اي است كه كل دنياي فناوري را در سيطره‌ي خود قرار داده است.

در ظاهر به‌نظر مي‌رسد كه مرز لينوكس تنها به درصد اندك اين سيستم‌عامل در پي‌سي‌ها محدود مي‌شود، اما با توجه بيشتر و كنار زدن لايه‌هاي ظاهري انواع سيستم‌ها مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در همه جا حاضر است. براي مثال تلويزيون هوشمند پاناسونيك مبتني بر سيستم‌عامل فايرفاكس است كه اين سيستم‌عامل نيز بر پايه‌ي لينوكس بنبا شده است. تمام كنسول‌هاي بازي اندرويدي كه از جمله‌ي آن مي‌توان به كنسول بازي Forge TV كمپاني Razer اشاره كرد، از كرنل لينوكس استفاده مي‌كنند. سامسونگ نيز با تغيير سيستم‌عامل تلويزيون‌هاي خود و استفاده از تايزن، كرنل لينوكس را مورد استفاده قرار داده است؛ البته در اين بين نبايد ساعت‌هاي‌هوشمند تايزني سامسونگ را نيز از ياد برد. به‌همين ترتيب مي‌توان به WebOS ال‌جي اشاره كرد كه اين كمپاني كره‌اي در ساعت‌هاي‌هوشمند و همچنين تلويزيون‌هاي هوشمند خود از آن استفاده مي‌كند. به بيان بهتر تمام محصولات موجود در بازار كه مبتني بر اندرويد توسعه يافته‌اند، براساس لينوكس توسعه يافته و جزو گجت‌هاي لينوكسي به شمار مي‌روند.

با اشاعه‌ي استفاده از انواع گجت‌هاي پوشيدني در كنار توسعه‌ي بيش از پيش اينترنت اشيا، خواهيم ديد كه مرزهاي لينوكس گسترده‌تر از پيش خواهند شد. حتي روبات‌ها نيز از اين امر مصون نيستند و شماري از روبات‌هاي مورد استفاده در صنعت و تجارت و حتي برخي از نمونه‌هاي مفهومي، مبتني بر لينوكس توسعه يافته‌اند. در آينده نيز استفاده از سيستم‌عامل‌هاي مخصوص سيستم‌هاي توكار كنار گذاشته شده و لينوكس حرف اول را در حوزه‌ي روبات‌ها خواهد زد. در حال حاضر گوگل در خودروي بدون‌ راننده‌ي هوشمند خود نيز از توزيع اوبونتو لينوكس استفاده مي‌كند.

مايكروسافت با علم به اين موضوع در حال توسعه‌ي ويندوز براي اينترنت اشيا است كه برخلاف نسخه‌هاي پيشين اين سيستم‌عامل فارغ از گواهي و بصورت رايگان عرضه خواهد شد. اما لينوكس در جبهه‌ي خود با وجود بازيگران قدرتمندي چون اندرويد بسيار جلوتر از ساير رقبا حركت مي‌كند.
لينوكس سنتي روي دسكتاپ چندان موفق نيست

LinuxInt 3

تنها حوزه‌اي كه لينوكس نتوانسته موفقيت چشم‌گير يا به بيان بهتر محبوبيت بالايي را كسب كند، استفاده از اين سيستم‌عامل در دسكتاپ‌ها است. با جستجوي كوتاهي در اينترنت مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه لينوكس در زمينه‌ي استفاده در سرور‌ها از محبوبيت بالايي برخوردار است. به واسطه‌ي سيستم‌عامل اندرويد نيز لينوكس سهم چشم‌گيري در بازار گجت‌هاي موبايل دارد، از اين‌رو لينوكس پيش از اين بازار موبايل را به تصرف خود درآورده است. تبلت‌ها نيز وضعيت مشابهي دارند.

به‌نظر مي‌رسد سال ۲۰۱۵ را بايد سال لينوكس در تلويزيون‌هاي‌هوشمند بدانيم. همچنين گسترش استفاده از ابزار‌ها و لوازم خانگي‌هوشمند مبتني بر بستر‌هاي توسعه يافته توسط لينوكس نيز گستره‌ي اين سيستم‌عامل را بسيار بالا برده است. علاوه بر توزيع‌هاي مختلف لينوكس، اين سيستم‌عامل در ظاهر ديگري نيز روانه‌ي بازار شده كه رفته رفته محبوبيت آن‌ها افزايش مي‌يابد. اين ظاهر جديد همان سيستم‌عامل كروم است كه گوگل با همكاري كمپاني‌هاي توليدكننده‌ي سخت‌افزار در قالب كروم‌بوك‌هاي ارزان قيمت روانه‌ي بازار مي‌كند. با توجه به موارد عنوان شده، مي‌توان سال ۲۰۱۵ را سالي خواند كه لينوكس گستره‌ي خود را بيش از پيش افزايش مي‌دهد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۲۰:۴۸ توسط:computerhiphop موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :