computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

بار فناوري سيستم عامل نسخه 3.12 ميزكار گرافيكي GNOME براي گنو/لينوكس منتشر شد

 فيس‌بوك تلگرام

نسخه جديد محيط گرافيكي آزاد (نرم‌افزار آزاد چيست؟) پيش‌فرض بسياري از توزيع‌هاي گنو/لينوكس موسوم به GNOME 3.12 منتشر شد. نسخه 3.12 گنوم بر اساس روال توسعه‌ي ۶ ماهه و پس از نسخه‌ي 3.10 ارائه شده كه بهبودها، رفع مشكل‌ها و امكانات و برنامه‌هاي جديدي را شامل مي‌شود.
 برنامه از اين قرار بود كه محيط دسكتاپ گنوم در اين نسخه بصورت كامل از نسل جديد مدير نمايش گنو/لينوكس يعني Wayland پشتيباني كند كه براي توسعه‌ي بيشتر، پشتيباني كامل آن به نسخه‌ي بعدي موكول شد؛ البته همچنان به قدري شاهد بهبودهاي عملكردي، اصلاحات رابط كاربري و ارتقاء اپليكيشن‌ها در اين نسخه هستيم كه آن را يك انتشار مهم بدانيم.
برنامه‌ي GNOME Videos

gnome-videos

در ميان تغييرات مهم اعمال شده در اپليكيشن‌هاي اين نسخه، هيچ‌يك به كاملي تغييرات صورت گرفته در برنامه‌ي پخش ويدئوي گنوم كه پيش‌تر با نام Totem شناخته مي‌شد نبوده است. پخش‌كننده‌ي ويدئوي جديد گنوم از همه نظر يك برنامه جديد محسوب مي‌شود و با رويكرد، طراحي و امكانات كاملا جديد خود، كنترل‌هاي پخش HUD را بصورت شناور در دو حالت پنجره و تمام صفحه تنها زماني كه به آن‌ها نياز داشته باشيد در اختيار شما قرار مي‌دهد. اين برنامه همچنين از فضاي محدود پخش ويدئوهاي محلي موجود بر روي حافظه سيستم فراتر رفته و اكنون تعدادي از منابع آنلاين پخش ويدئو نظير Apple Movie Trailers ،Blip.tv ،Guardian Video به علاوه‌ي ويدئوهاي ذخيره شده در صفحات وب با استفاده از اپليكيشن يا افزونه‌ي محبوب Pocket كه با تنظيم كردن اكانت ادغام مي‌شوند را نيز در دسترس شما قرار خواهد داد. تيم گنوم افزودن شبكه‌هاي جديد براي توسعه‌دهندگان را بسيار ساده كرده كه بر همين اساس در آينده نزديك مي‌توان منتظر نام‌هاي بزرگي در ليست پخش اين برنامه بود.
پشتيباني بهتر از صفحه‌نمايش‌هاي با چگالي پيكسل و رزولوشن بالا

hi-res-displays

با وجود آنكه نسخه‌ي پيشين گنوم بخش مهمي از بهبودهاي لازم براي پشتيباني از صفحات نمايش با چگالي پيكسل بالا نظير آنچه در مك‌بوك‌هاي رتينا شاهد آن هستيم را در بر داشت، اما تكميل اين ويژگي در نسخه‌ي جديد كه اكنون شاهد آن هستيم اعمال شده و از اين پس پشتيباني از صفحات نمايش HiDPI در قسمت‌هاي اصلي اين محيط گرافيكي نظير Activities Overview، صفحه‌ي قفل و ديالوگ‌هاي سيستم به خوبي بعمل مي‌آيد.
مراحل راه‌اندازي

initial-setup

اجراي تنظيمات اوليه و راه‌اندازي محيط گرافيكي گنوم با رونمايي از Setup Wizard جديد از هيشه ساده‌تر شده است. اين تنظيمات با بهره‌گيري از نتايج تحقيقات مركز فناوري‌هاي متن‌باز اينتل در خصوص بهبود قابليت استفاده بصورت مجدد پياده‌سازي شده تا مراحل راه‌اندازي اوليه‌ي دسكتاپ بيش از پيش ساده و دلچسب شود. نقشه‌ي بزرگتر براي انتخاب منطقه زماني، جداسازي بخش‌هاي انتخاب زبان و منطقه، قابليت انتخاب آواتار بصورت مستقيم براي اكانت و بهبودهاي گرافيكي كلي از جمله تغييرات اعمال شده محسوب مي‌گردد.
بلوغ نسبي اپليكيشن مركز نرم‌افزاري

gnome-software

برنامه‌ي Software ابتدا ۶ ماه پيش در نسخه‌ي قبلي معرفي شد و از آن زمان تا كنون به ميزان قابل توجهي توسعه يافته و به تكامل رسيده است. بهبود عملكرد و سرعت پاسخگويي، تكميل شدن بخش‌هاي تصاوير برنامه، امتيازدهي خودكار، مديريت مخازن و بررسي بروزرساني‌هاي موجود براي سيستم بخشي از قابليت‌هاي اضافه شده يا تكميل شده به اين برنامه هستند. امكان انتخاب خاموش شدن سيستم پس از دريافت و نصب بروزرساني‌ها و نصب پكيج‌هاي بروز شده از طريق كليد خاموش سازي سيستم و بسياري بهبودهاي كلي و جزئي ديگر باعث بي‌نيازي كاربر به خط فرمان براي دريافت و مديريت بروزرساني‌ها يا انتخاب و نصب نرم‌افزارهاي مورد نظر مي‌گردد.
اپليكيشن Photos

gnome-photos

اپليكيشن پخش ويدئو تنها نرم‌افزاري نيست كه در اين نسخه به حد زيادي با سرويس‌هاي ابري و بستر وب ادغام شده است. با تنظيم كردن اكانت فيسبوك در بخش Online Accounts تمامي تصاوير شما در فيسبوك از پرتره‌هاي شخصي گرفته تا تصاوير به‌اشتراك گذاشته شده از طريق اپليكيشن Photos در دسكتاپ قابل دستيابي و نمايش خواهند بود. در بخش تنظيمات صفحه‌نمايش نيز تصاوير موجود در اكانت فليكر قابليت انتخاب بعنوان پس‌زمينه را بصورت مستقيم خواهند داشت. قابليت جستجو براي تصاوير موجود بر فضاي ابري از طريق Activites Overview و سرعت بارگزاري بسيار سريع‌تر زمان وجود كالكشن‌هاي بزرگ نيز از ديگر قابليت‌هاي افزوده شده به اين نسخه هستند.
ساخت پوشه‌ براي اپليكيشن‌ها

overview-750x421

يكي از نمونه‌هاي تعامل تيم توسعه‌ي گنوم با كاربران فراهم آوردن امكان دسته‌بندي نرم‌افزارها با استفاده از پوشه‌هاي مجزا در Activities Overview است. پيش‌تر نيز براي برخي دسته‌بندي‌ها پوشه‌هاي از پيش تعريف شده‌اي وجود داشت اما از اين پس امكان ساخت پوشه‌هاي شخصي و قرار دادن اپليكيشن‌ها در آن به منظور مرتب‌سازي و نظم‌دهي به آن‌ها براي تمامي كاربران فراهم شده است.
منوهاي Popover

popovers

گنوم 3.12 يك المان رابط كاربري جديد را معرفي كرده است كه در اصطلاح Popover ناميده مي‌شود.اين منوها كه بر روي فضاي كلي برنامه شناور مي‌شوند تنظيمات و امكانات مورد نظر توسعه‌دهنده را به شكل كاملا كارا و جالب توجهي در اختيار كاربر قرار مي دهند. اين منوها راه را براي اجراي طراحي‌هاي خلاقانه و كاربردي‌تر از پيش در اپليكيشن‌هاي اين محيط و در مجموع اپليكيشن‌هاي توليد شده با كيت توسعه نرم‌افزاري GTK باز خواهند كرد. Popoverها در اين نسخه در چند اپليكيشن بخصوص نظير Gedit و Videos مورد استفاده قرار گرفته‌اند و در نسخه‌هاي آينده بصورت كامل‌تري با محيط يكپارچه خواهند شد.
تغييرات Gedit و Terminal

gedit

تغييرات بسياري در دو نرم‌افزار ترمينال و ويرايشگر متن و كد گنوم در اين نسخه اعمال شده است كه باعث افزايش كارايي و بهبود كلي عملكرد اين اپليكيشن‌ها خواهد شد. ظاهر جديد تب‌ها، بهره‌گيري از منوهاي Popover در Gedit، رفع مشكلات شكست خط در ترمينال و افزودن پوسته مشكي در كنار رنگ‌بندي‌هاي بهبود يافته از جمله ويژگي‌هاي نسخه جديد اين دو برنامه است.
ديگر تغييرات - يك قدم بزرگ به سمت Wayland

ويلند نسل جديد تكنولوژي نمايش و اعمال ورودي در گنو/لينوكس است. اين فناوري، گرافيك‌هاي بهبود يافته‌اي را ارائه مي‌كند و محدوديت‌هاي تكنولوژي نمايش فعلي كه X ناميده مي‌شود را از ميان برمي‌دارد. اين مدير نمايش همچنين پايه‌هاي لازم براي افزايش امنيت نرم‌افزارها را فراهم مي‌آورد. در نسخه‌ي قبلي پشتيباني ابتدايي از اين مديرنمايش ارائه شد و از آن زمان تا كنون در طول ۶ ماه پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي در اين زمينه انجام گرفته است. عملكردهاي جديد براي ورود و مديريت ورودي‌ها افزوده شده و پايداري بيشتر و هماهنگي با اپليكيشن‌هاي X11 نيز بهبود يافته است.

rounding-things-out-750x476

علاوه بر موارد ذكر شده، تغييرات ريز و درشت بسياري در نسخه جديد ميزكار محبوب گنو/لينوكس اعمال شده كه شامل بخش تنظيمات بلوتوث كاملا جديد و ساده‌سازي شده، بهبود كلي سرعت اجرا و عملكرد و نيز كاهش منابع مصرفي، بهبود قابل توجه در انيميشن‌ها و افكت‌هاي انتقالي براي زيبايي و دلچسبي هرچه بيشتر محيط، بهبودهاي جزئي در المان‌هاي گرافيكي براي رفع نواقص و ناهماهنگي‌ها، بهبود قابل توجه مكان‌يابي جغرافيايي مبتني بر واي‌فاي و GPS و تنظيمات و برنامه‌هاي مربوط به آن، ادغام با سرويس پرينت ابري گوگل و امكان ارسال پرونده‌ها به گوگل درايو، اپليكيشن‌هاي جديد در حال تكامل براي ضبط صدا، بررسي لاگ‌ها و ارتباط IRC، بهبودهاي فراوان در مرورگر پيش‌فرض Web و بسياري تغييرات و بهبودهاي ديگر نيز راهي اين نسخه شده‌اند تا تجربه‌ي استفاده از گنو/لينوكس را بيش از پيش لذت‌بخش كنند. در اين خصوص تماشاي ويدئوي زير كه به مناسبت انتشار رسمي گنوم 3.12 ارائه شده است خالي از لطف نخواهد بود.

جالب توجه است كه از همين امروز با ارائه نسخه‌ي 3.12، چرخه‌ي توسعه نسخه بعدي اين ميزكار توسط تيم توسعه‌دهنده‌ي آن بر روي گيت آغاز شد. كليه كدهاي منبع اين ميزكار كه يكي از بزرگترين پروژه‌هاي نرم‌افزار آزاد محسوب مي‌شود تحت مجوز GPL در دسترس است. براي بهره بردن از اين نسخه از محيط گرافيكي گنوم، بهتر است مدتي منتظر بمانيد تا توزيع‌هاي مطرح گنو/لينوكس نظير فدورا و اوپن‌سوزه آن را بصورت پايدار وارد مخازن رسمي خود كنند. همچنين نسخه‌ي جديد اوبونتو كه حدود بيست روز ديگر با ميزكار اختصاصي يونيتي عرضه خواهد شد نيز امكان نصب و اجراي اين نسخه از گنوم را خواهد داشت.  در صورتي كه همين امروز اصرار به نصب و آزمايش اين محيط داريد مي‌توانيد ايميج مربوط به نسخه آزمايشي فدورا را به همراه گنوم 3.12 از اين لينك دريافت و نسبت به نصب آن اقدام كنيد؛ تنها در حالتي اين انتخاب را توصيه مي‌كنيم كه با سيستم‌عامل گنو/لينوكس آشنايي داشته و از انتخاب خود آگاهي كافي را داريد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۰۸:۵۷ توسط:computerhiphop موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :