computerhiphop computerhiphop .

computerhiphop

قابليت Bash به يك توزيع لينوكس كامل درون ويندوز تبديل مي‌شود


قابليت Bash در ويندوز ۱۰ به كاربران اجازه مي‌دهد تا از خط فرمان لينوكس در اين سيستم عامل استفاده كنند.

در بروزرساني جديد ويندوز ۱۰ يعني Insider build 15002، تغييراتي اساسي براي سيستم زيرمجموعه لينوكس در ويندوز گنجانده شده است. اين سرويس كه با نام Windows Subsystem for Linux (WSL) شناخته مي‌شود، امكانات جديدي را در اختيار كاربران لينوكس در داخل محيط ويندوز قرار مي‌دهد.

اگرچه فعاليت‌هاي ويندوز در WSL هنوز در مرحله‌ي طراحي و آزمايش است، اما اين شركت با قدرت زياد در حال گسترش اين پلتفرم بوده و آن را به عنوان يك قابليت اصلي توسعه مي‌دهد. به نظر مي‌رسد مايكروسافت قصد دارد اين سرويس را در حد يك توزيع مستقل لينوكس پيشرفت دهد. البته با مشاهده ايرادات و باگ‌هاي فعلي WSL مي‌توان به ابن نتيجه رسيد كه اين سرويس هنوز راه زيادي تا تبديل شدن به يك محصول مستقل در پيش دارد.

جديدترين نسخه WSL كه به‌صورت Bash لينوكس در ويندوز عرضه شده است، بهبودهاي بسيار زيادي را وارد اين سيستم كرده است. Bash همان خط فرمان محبوب لينوكس است كه كاربران مي‌توانند در محيط ويندوز ۱۰ از آن استفاده كنند. بهبودهاي جديد قرار است اين محيط كاربري را براي استفاده هرچه بهتر و كارايي هرچه بيشتر تغيير دهند.

برخي از فيكس‌هاي جديد ارائه شده نيز قابليت‌هايي را كه پيش از اين در دسترس نبودند، ارائه مي‌دهند. به عنوان مثال مي‌توان قابليت تنظيمات مموري در كرنل و برخي استك‌هاي شبكه را نام برد. ديگر تغييرها نيز به بهبود يكپارچگي و ارتباط بين WSL و ديگر بخش‌هاي ويندوز مي‌پردازند. به عنوان مثال اگر قابليت‌هاي بررسي يا Audit سمت ويندوز را فعال كنيد، تمامي پروسه‌هاي توليد شده در لينوكس، در بخش گزارش‌هاي اين سرويس نام مخصوص خود را خواهند داشت.

اما جذاب‌ترين تغييرات اعمال شده، مربوط به ارتباط دو سيستم‌عامل است. اين ارتباط مي‌تواند در عملكرد ورود به سيستم‌عامل نيز اجرا شود. يكي ديگر از اين هماهنگي‌ها زماني اتفاق مي‌افتند كه كاربر عنوان كرده ارتباط اينترنتي محدودي از لحاظ ترافيك دارد و در اين حالت، WSL براي دريافت پكيج‌هاي بروزرساني فعاليت نخواهد كرد تا ترافيك اضافي به كاربر تحميل نشود.

اما يكي از تغييراتي كه براي كاربران حرفه‌اي لينوكس ناراحت كننده است، حذف دستور Ctrl-C از محيط خط فرمان Bash است. مايكروسافت در توضيحاتي مبهم اعلام كرده كه اين يك باگ بوده و بايد با همكاري تيم ويندوز و Bash حل شود. كاربران اميدوارند اين مشكل در بيلد بعدي ويندوز حل شود.

مدل ارتباطي كه در ماشين‌هاي مجازي استفاده مي‌شود، مي‌تواند راه حلي مناسب براي مايكروسافت باشد تا ارتباط بهتري با لينوكس به عنوان يك سيستم‌عامل داخلي داشته باشد. اما در WSL، ارتباط لينوكس و ويندوز مانند ماشين مجازي نيست. به بيان ديگر، كرنل شبيه‌سازي شده لينوكس در اين سيستم به صورت مستقيم با كرنل NT ويندوز ارتباط برقرار مي‌كند. اگرچه با استفاده از اين روش مي‌توان عمليات خاصي كه در ماشين مجازي دشوار است را به راحتي انجام داد، اما استفاده از اين روش زمان زيادي مي‌برد تا بتوان لينوكس را به عنوان محصولي اختصاصي داخل ويندوز معرفي كرد.

سال‌هاي زيادي است كه كاربران و كارشناسان بر اين باورند كه مايكروسافت بالاخره توزيع مخصوص خود از لينوكس را عرضه مي‌كند يا يكي از توزيع‌هاي معروف را خريده و برندسازي آن را انجام مي‌دهد. اما با عرضه سرويس WSL به نظر مي‌رسد مايكروسافت قصد دارد پشتيباني از لينوكس را درون محصول خود يعني ويندوز انجام دهد.

اگرچه توسعه سرويس WSL دشوارتر از خريد يا توسعه يك توزيع مستقل لينوكس است، اما اين سرويس به كاربران امكان مي‌دهد كه در كنار استفاده از محيط كاربري راحت لينوكس،‌ از دسكتاپ ويندوز و همچنين PowerShell استفاده كنند. از سوي ديگر اين پروژه براي مايكروسافت اين امكان را فراهم مي‌كند كه كاربران را هنوز در سيستم‌عامل خود يعني ويندوز نگاه دارد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۱۲:۵۹ توسط:computerhiphop موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :